Edukacja w Cyfrowym Wymiarze

2022
EDUKACJA W CYFROWYM WYMIARZE
3 czerwca
"Nowy wymiar edukacji"


2019
EDUKACJA W CYFROWYM WYMIARZE
25 marca
"Kodowanie, programowanie, rozszerzona rzeczywisto艣膰"


  





Informacje o naszym przedsi臋wzi臋ciu pojawi艂y si臋 w mediach:


2018

23 kwietnia
Edukacja w Cyfrowym Wymiarze
Nauczyciel jako mentor ucznia w cyfrowym 艣wiecie









2017

11 i 12 maja

Edukacja w Cyfrowym Wymiarze

    Programowanie czas zacz膮膰


Stale zmieniaj膮ca si臋 rzeczywisto艣膰 edukacyjna wymaga od nas elastyczno艣ci oraz ci膮g艂ego podnoszenia swoich kompetencji medialnych. Z badania G艂贸wnego Urz臋du Statystycznego w 2012 roku wynika, 偶e:
  •      komputery znajduj膮 si臋 w 94,6 % polskich gospodarstw domowych z dzie膰mi w wieku szkolnym, a 91,5% posiada tak偶e dost臋p do Internetu.
  •      umiej臋tno艣膰 programowania deklaruje zaledwie 8,8% obywateli polskich i odsetek ten nie zmienia si臋 w czasie (jeszcze w 2007 roku wynosi艂 8,7%).

Rankingi dotycz膮ce kompetencji komputerowych stawiaj膮 Polsk臋 na ko艅cowych pozycjach, co jest niepokoj膮ce i sprawia, 偶e edukacja informatyczna wymaga niezw艂ocznego dzia艂ania.

Wychodz膮c naprzeciw potrzebie uzupe艂nienia i pog艂臋bienia wiedzy z zakresu technologii informacyjno - komunikacyjnych wsp贸艂pracujemy z wiod膮cymi na rynku interaktywnych pomocy dydaktycznych jednostkami i promujemy nowoczesne rozwi膮zania, czego przyk艂adem by艂a nasza majowa konferencja. Honorowym patronatem konferencj臋 obj膮艂 Piotr Ca艂becki – Marsza艂ek Wojew贸dztwa Kujawsko – Pomorskiego. W czasie konferencji prezentowane by艂y nie tylko roboty, ale tak偶e nauka programowania bez komputera dla najm艂odszych. Spotkania warsztatowe prowadzili trenerzy programu Mistrzowie Kodowania.  Prezentowana by艂a realizacja podstawy programowej w zakresie nauki programowania z robotami: Finch, Photon, Edison, Ozoboty.

Przyk艂ady z ca艂ego 艣wiata pokazuj膮, 偶e nauka podstaw programowania jest mo偶liwa ju偶 od wczesnych etap贸w nauczania i to w艂a艣nie w贸wczas przynosi najlepsze efekty. Cho膰 polska podstawa programowa dla zaj臋膰 komputerowych w szkole podstawowej przewiduje lekcje dotycz膮ce rozwi膮zywania problem贸w i podejmowania decyzji z wykorzystaniem komputera, to do艣膰 rzadko sprowadzaj膮 si臋 one do nauki programowania nawet w najprostszych j臋zykach.

Wszystkie te przes艂anki wskazuj膮 wyra藕nie, 偶e dla dokonania realnego post臋pu w systemie edukacji konieczne jest wsparcie rozwoju umiej臋tno艣ci dzieci, a nie tylko wyposa偶anie szk贸艂 w nowoczesny sprz臋t IT. Taki w艂a艣nie cel stawiamy przed sob膮.



                  











My od programowania zd膮偶yli艣my si臋 uzale偶ni膰. Na konferencji b臋dziemy prezentowa膰 sposoby zach臋cania w szko艂ach do uczenia si臋 programowania oraz realizowania nauczania tego zagadnienia zgodnie z now膮 podstaw膮 programow膮. B臋dziemy popularyzowa膰 wykorzystanie programowania na r贸偶nych przedmiotach, zw艂aszcza humanistycznych.
Zaplanowali艣my interaktywne wyk艂ady, kt贸re stanowi膰 maj膮 藕r贸d艂o inspiracji do prowadzenia zaj臋膰 i lekcji. Przeka偶emy informacje dotycz膮ce rozwi膮za艅 technologicznych mo偶liwych do wdro偶enia w szko艂ach w ramach nauczania programowania i s艂u偶膮ce rozwijaniu my艣lenia komputacyjnego.


Rozwija膰 nauk臋 programowania, logicznego i kreatywnego my艣lenia pomog膮 nam:

  • Robot Photon - pierwszy polski interaktywny robot, kt贸ry rozwija si臋 razem z dzieckiem, ucz膮c je programowania. Ka偶dy egzemplarz wyposa偶ony jest w sensory pozwalaj膮ce mu widzie膰, s艂ysze膰, odczuwa膰 dotyk, odr贸偶nia膰 ciemno艣膰 od 艣wiat艂a, mierzy膰 odleg艂o艣膰 i nie tylko. J臋zyk programowania u偶ywany przez robota zainspirowa艂y Scratch oraz Google Blockly, dzi臋ki czemu opanowa膰 mog膮 go nawet najm艂odsi.
  • Robot Edison mo偶na go programowa膰 za pomoc膮 graficznego opartego na ikonach j臋zyka programowania EdgWare. Programy s膮 pobierane do Edisona za pomoc膮 kabla, kt贸ry pod艂膮cza si臋 do gniazda s艂uchawek w tablecie. Edison pozwala na pod艂膮czanie klock贸w LEGO. Wykorzystuj膮c seri臋 Technics, mo偶emy budowa膰 realistyczne pojazdy i maszyny. U偶ywaj膮c o艣ki, patyczki, krzy偶aki, ko艂a, g膮sienice oraz inne 艂膮czniki - zamieniamy Edisona w dowolny model.
  • OzoBot - robot idealny do szkolnych zada艅 dydaktycznych zwi膮zanych z informatyk膮 i robotyk膮. Zdobywca g艂贸wnych nagr贸d w kategorii "Best Robot" na 艣wiatowych targach w USA: "Consumer Electronics Show" w 2015 r. i "International Toy Fair" w 2014 r. OzoBot rozpoznaje odpowiednie sekwencje kolorowych linii i pod膮偶a ich 艣ladem. Za pomoc膮 kredek lub flamastr贸w mo偶emy w prosty spos贸b napisa膰 pierwszy program. Te same komendy mo偶na r贸wnie偶 zaprogramowa膰 u偶ywaj膮c platformy OzoBlockly: po stworzeniu kodu wystarczy przy艂o偶y膰 OzoBota do monitora, aby przes艂a膰 mu kod.
  • Roboty Finch - niewielkie urz膮dzenia przypominaj膮ce kszta艂tem mysz komputerow膮. S艂u偶膮 przede wszystkim do nauki programowania. Z pomoc膮 Fincha mo偶na opanowa膰 podstawy programowania w r贸偶nych j臋zykach i 艣rodowiskach programistycznych, a przede wszystkim uczy膰 si臋 my艣le膰 logicznie i kreatywnie, znakomicie si臋 przy tym bawi膮c. Nauk臋 programowania z Finchem mo偶na zorganizowa膰 indywidualnie lub grupowo.
  • Scottie Go!  -  innowacyjna gra do nauki programowania dla najm艂odszych. Jest po艂膮czeniem realnych, kartonowych klock贸w s艂u偶膮cych do pisania przez graczy program贸w oraz aplikacji pozwalaj膮cych zeskanowa膰 te programy i przekszta艂ci膰 je na ruch i zachowanie Scottiego oraz poznanych w grze innych bohater贸w. W dziesi臋ciu modu艂ach w wersji edukacyjnej i siedmiu w wersji dla u偶ytkownik贸w domowych na graczy czeka szereg zada艅 o rosn膮cym poziomie trudno艣ci, kt贸re pozwalaj膮 uczniom i nauczycielom sprawnie rozwija膰 kompetencje w zakresie programowania.
  • Mistrzowie Kodowania -  program , kt贸ry od wrze艣nia 2013 roku na specjalnych szkoleniach z podstaw programowania zgromadzi艂 1300 pedagog贸w z ca艂ej Polski. Do艂膮cz do tego grona!

Na konferencj臋 zapraszamy do siedziby Kujawsko – Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli                    we W艂oc艂awku, ul. Nowomiejska 15 a.


PROGRAM KONFERENCJI                                                              Zg艂oszenia: m.brewczynska@cen.info.pl  tel.: 54-231-33-42 wew. 19 lub 31



2016



21 kwietnia 2016 r.  w Kujawsko Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku - V edycja konferencji „Edukacja w cyfrowym wymiarze”.
Konferencja zosta艂a obj臋ta honorowym patronatem Piotra Ca艂beckiego - Marsza艂ka Wojew贸dztwa Kujawsko-Pomorskiego. 
Na konferencji zosta艂a zaprezentowana Kujawsko-Pomorska Platforma Edukacyjna EDUPOLIS. To innowacyjna platforma edukacyjna, w sk艂ad kt贸rej wchodzi kilkana艣cie modu艂贸w, kt贸re zapewniaj膮 dost臋p nie tylko do materia艂贸w dydaktycznych, ale tak偶e narz臋dzi i aplikacji u艂atwiaj膮cych organizacj臋 pracy uczni贸w i nauczycieli.

Dla uczestnik贸w konferencji udost臋pniono punkt informacyjny, gdzie mo偶na by艂o uzyska膰 informacje z zakresu dzia艂ania platformy, sposobu logowania, zasad korzystania itp.

Program konferencji

• godz.   9.30-10.00    Rejestracja uczestnik贸w.
• godz. 10.00-10.10    Powitanie go艣ci. 
• godz. 10.10-10.40    Czy inwestowanie w technologie informacyjno-komunikacyjne pomaga w nauce? Jolanta Ga艂ecka, Ekspert ds. Edukacji, Young Digital Planet.
• godz. 10.40-11.00 Kujawsko-Pomorska Platforma Edukacyjna – przestrze艅 dla ucznia i nauczyciela; Ryszard Rumi艅ski, Dyrektor Departamentu Informatyzacji UM WK-P. 
• godz. 11.00-11.30  Spos贸b na multilekcj臋 – prosty przepis na wykorzystanie zasob贸w kujawsko–pomorskiej platformy edukacyjnej; Sebastian Wasio艂ka, Dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli Young Digital Planet; Magdalena Brewczy艅ska, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku.
• godz. 11.30-11.45  Lekcja interaktywna, czyli efektywnie i efektownie w edukacji – wideokonferencja; Karina Caban, Szko艂a Podstawowa nr 23 we W艂oc艂awku.
• godz. 11.45-12.10   Gramy z regionem – wirtualna gra po regionie kujawsko–pomorskim; Agata Safian, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku.
• godz. 12.10-12.30  Szko艂a w chmurze – spos贸b na nowoczesne zarz膮dzanie prac膮 szko艂y; Magdalena Brewczy艅ska, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli  we W艂oc艂awku.
• godz. 12.30-12.40 Podsumowanie konferencji; Gra偶yna Troszy艅ska, Dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku.



2015




28 kwietnia 2015 r. w CK Browar B odby艂a si臋 czwarta edycja konferencji "Edukacja w cyfrowym wymiarze".

Honorowym patronatem konferencj臋 obj臋li: Joanna Kluzik – Rostkowska,  Minister Edukacji Narodowej; Andrzej Halicki, Minister Administracji i Cyfryzacji; Domicela Kopaczewska, Pose艂 na Sejm RP oraz Piotr Ca艂becki, Marsza艂ek Wojew贸dztwa Kujawsko-Pomorskiego.

Jak wa偶ne jest upowszechnianie wiedzy o mo偶liwo艣ciach stosowania nowoczesnych technologii w procesie kszta艂cenia dzieci i m艂odzie偶y,  podkre艣lali w swoich wyst膮pieniach go艣cie konferencji: Domicela Kopaczewska, Pose艂 na Sejm RP, zast臋pca przewodnicz膮cego Komisji Edukacji, Nauki i M艂odzie偶y, S艂awomir Kopy艣膰, cz艂onek zarz膮du Wojew贸dztwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Anna 艁ukaszewska, Kujawsko-Pomorski Kurator O艣wiaty.
Wyniki bada艅 opinii 艣wiatowych autorytet贸w, do艣wiadczenia rozwini臋tych kraj贸w s膮 jednoznaczne: nowoczesne technologie, umiej臋tnie zastosowane, rewolucjonizuj膮 proces edukacji.
Zaj臋cia z wykorzystaniem multimedialnych program贸w edukacyjnych i nowoczesnych elektronicznych narz臋dzi pomiarowych rozwijaj膮 w uczniach kreatywno艣膰, ciekawo艣膰, wyobra藕ni臋, umiej臋tno艣膰 logicznego my艣lenia i pracy w zespole. Znalaz艂o to odzwierciedlenie w wyst膮pieniach prelegent贸w.
O rosn膮cej roli zaawansowanych kompetencji cyfrowych, podczas konferencji m贸wi艂 Tomasz Napi贸rkowski, reprezentuj膮cy Departament Spo艂ecze艅stwa Informacyjnego w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Podkre艣li艂 m.in. znaczenie umiej臋tno艣ci cyfrowych dzieci i m艂odzie偶y w rozwoju spo艂eczno-gospodarczym kraju.
Za艂o偶enia tzw. ustawy podr臋cznikowej oraz zagadnienia zwi膮zane z wprowadzaniem  e-podr臋cznik贸w om贸wi艂 Janusz Krupa, Naczelnik Wydzia艂u Podr臋cznik贸w i Nowych Technologii w Edukacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Rozw贸j kompetencji cyfrowych poprzez nauk臋 kodowania w swoim interaktywnym wyk艂adzie przedstawi艂a koordynatorka Projektu Mistrzowie Kodowania, Iwona Brz贸zka-Z艂otnicka. Dzi臋ki nauce programowania dzieci nabywaj膮 kluczowe umiej臋tno艣ci cyfrowe, ale, co r贸wnie wa偶ne, ucz膮 si臋 pracy w grupie, nawi膮zywania relacji z innymi lud藕mi, wyci膮gania wniosk贸w z pope艂nianych b艂臋d贸w. Nauczyciele natomiast zdobywaj膮 nowe kwalifikacje, kt贸re mog膮 wykorzysta膰 na w艂asnych zaj臋ciach.
E-projekty realizowane w wojew贸dztwie kujawsko-pomorskim jako szans臋 na rozw贸j innowacyjnej edukacji w naszym regionie zaprezentowa艂 Ryszard Rumi艅ski, Dyrektor Departamentu Informatyzacji Urz臋du Marsza艂kowskiego w Toruniu.
Tablica interaktywna jako 艣rodek dydaktyczny, to temat wyst膮pienia Arkadiusza Stefana, konsultanta edukacyjnego SMART IRS, a o nowoczesnym nauczaniu przedmiot贸w przyrodniczych z wykorzystaniem cyfrowego laboratorium m贸wi艂 艁ukasz Barski, specjalista PASCO.

W drugiej cz臋艣ci konferencji uczestnicy mieli mo偶liwo艣膰 eksperymentowania na przygotowanych stanowiskach - gdzie teoria sta艂a si臋 praktyk膮. Zainteresowani pracowali z czujnikami pomiarowymi, wybierali si臋 w podr贸偶 na Marsa i Wenus podczas pracy z tablic膮 interaktywn膮. W mobilnej bibliotece pedagogicznej tworzone by艂y multimedialne materia艂y dydaktyczne. Istnia艂a tak偶e mo偶liwo艣膰 zapisania si臋 do tej nowoczesnej ksi膮偶nicy i uzyskania dost臋pu do jej bogatych zbior贸w. W strefie Mistrz贸w Kodowania uczestnicy konferencji mieli okazj臋 zapozna膰 si臋 ze stosowanymi w programie innowacyjnymi rozwi膮zaniami dydaktycznymi oraz wsp贸lnie poszukiwa膰 nieszablonowych rozwi膮za艅. Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli aktywnie uczestniczy w procesie cyfryzacji edukacji. Jest akredytowan膮 wojew贸dzk膮 plac贸wk膮 doskonalenia nauczycieli, gdzie prowadzone s膮 zaj臋cia dla nauczycieli i uczni贸w, kt贸re ciesz膮 si臋 du偶ym zainteresowaniem.


2014


W Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku 17 czerwca 2014 r. odby艂a si臋 III konferencja z cyklu „Edukacja w cyfrowym wymiarze”.
W cz臋艣ci wyk艂adowej prelegenci prezentowali zagadnienia zwi膮zane z bezpiecze艅stwem w sieci, z korzystaniem z cyfrowego 艣rodowiska w procesie edukacyjnym oraz zastosowania konkretnych narz臋dzi i zasob贸w og贸lnopolskich program贸w edukacyjnych na przyk艂adzie Inicjatywy Edukacyjnej KURSOR i projektu MAPPTIPE. Dzielili si臋 tak偶e dobrymi praktykami w zakresie wykorzystania TIK w szkole. W sesji warsztatowej uczestnicy konferencji mieli mo偶liwo艣膰 doskonalenia umiej臋tno艣ci cyfrowych ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych, tablic interaktywnych, pilot贸w i tablet贸w, aplikacji mobilnych i zasob贸w on - line podczas zaj臋膰 dydaktycznych na wszystkich etapach edukacyjnych.

Konferencja cieszy艂a si臋 bardzo du偶ym zainteresowaniem.

Sk艂adamy serdeczne podzi臋kowania wszystkim prelegentom i uczestnikom. Mamy nadziej臋, 偶e zaproponowana formu艂a Konferencji odpowiada艂a Pa艅stwa oczekiwaniom i zach臋ci do udzia艂u w kolejnych dzia艂aniach planowanych w ramach popularyzacji wykorzystania TIK w nauczaniu. 



2013


3 kwietnia 2013 r. w siedzibie KPCEN, ul. Nowomiejska 15 a. 

„Edukacja w cyfrowym wymiarze" – czyli jak wdra偶a膰 nowatorskie pomys艂y w procesie dydaktycznym z wykorzystaniem innowacyjnych technologii, projekt贸w multimedialnych i urz膮dze艅. 

Program konferencji:

•    9.30 – 10.00   Rejestracja uczestnik贸w
• 10.00 – 10.15   Otwarcie konferencji – Wojciech Zi贸艂kowski (Dyrektor Kujawsko – Pomorskiego Centrum Edukacji we W艂oc艂awku)
• 10.15 – 10.45    Filmoteka Szkolna na lekcjach przedmiotowych i zaj臋ciach pozalekcyjnych – Anna Mirska - Czerwi艅ska (Szef dzia艂u program贸w edukacji kulturalnej Centrum Edukacji Obywatelskiej)
• 10.45 – 11.15   Technologia nap臋dza edukacj臋 –  Marcin Sprigner (Gammanet, Google Apps for Education)
• 11.15 – 11.45   Jak budowa膰 potencja艂 edukacyjny urz膮dze艅 mobilnych? – El偶bieta Pry艂owska - Nowak (O艣rodek Edukacji Informatycznej i Zastosowa艅 Komputer贸w w Warszawie)
•  11.45 – 12.00   Przerwa kawowa
• 12.00 – 12.30   Z 偶ycia Cyfrowej Szko艂y – przyk艂ady dobrych praktyk – Andrzej Nowacki  (Dyrektor Zespo艂u Szk贸艂 z Oddzia艂ami Integracyjnymi im. Polskich Noblist贸w w Kruszynie)
•  12.30 – 13.00   M膮dra transformacja edukacji  –  Arkadiusz Stefan (Certyfikowany Konsultant Edukacyjny SMART, Image Recording Solutions)
•  13.00 – 13.20   Prawo autorskie w kontek艣cie otwartych zasob贸w edukacyjnych w szkole – Magdalena Brewczy艅ska (Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku).





2 komentarze: