Kwietniowi Antypiraci


28 stycznia 2019 r.

 III Edycj臋 wspieraj膮:
  



23 stycznia 2019 r. 

ZAINSPIRUJ SI臉

  BLOGI

PRAWO AUTORSKIE DLA/W EDUKACJI

Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne - raport przedstawiaj膮cy wyniki bada艅 dotycz膮cych do艣wiadcze艅 nauczycieli z prawem autorskim, [dost臋p online:] https://rightcopyright.eu 

KONSPEKTY I SCENARIUSZE LEKCJI
  1. 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zaj臋膰  dla uczni贸w klas IV-VI szk贸艂 podstawowych /Dajemy Dzieciom Si艂臋 platforma edukacyjna dla profesjonalist贸w [dost臋p online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec
  2. 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zaj臋膰  dla uczni贸w klas IV-VI szk贸艂 podstawowych. Wersja dla dzieci nies艂ysz膮cych /Dajemy Dzieciom Si艂臋 platforma edukacyjna dla profesjonalist贸w [dost臋p online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec  
  3. B膮d藕 uczciwy w Internecie / opracowa艂a Nina Sienkiewicz-Maj, [dost臋p online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  4. Co jest domen膮 Domeny publicznej? / opracowa艂a Anna R贸wny, [dost臋p online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  5. Co komu wolno, czyli o prawie autorskim/ opracowa艂a Jolanta Manthey [dost臋p online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  6. Co si臋 dzieje z moimi danymi? Scenariusz zaj臋膰 / . „Edukacja Medialna”  [dost臋p online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/co-sie-dzieje-z-moimi-danymi   
  7. Cyfrowy portret, czyli kilka s艂贸w o wizerunku w Internecie. Scenariusz zaj臋膰 / „Edukacja Medialna”. [dost臋p online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/cyfrowy-portret-czyli-kilka-slow-o-wizerunku-w-internecie  
  8. Dozwolony u偶ytek osobisty i publiczny, czyli co mo偶esz wykorzysta膰 zgodnie z prawem / opracowa艂a Anna R贸wny [dost臋p online:]  http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  9. Licencje Creative Commons i pola eksploatacji, czyli co przys艂uguje autorowi dzie艂a / opracowa艂a Anna R贸wny [dost臋p online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  10. O plagiacie i jego konsekwencjach, opracowa艂a Jolanta Manthey, 藕r贸d艂o: http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  11. Podstawy ochrony danych osobowych. Scenariusz zaj臋膰 / Cyfrowa Wyprawka [dost臋p online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/podstawy-ochrony-danych-osobowych  
  12. Prawa autora i prawa u偶ytkownik贸w, 藕r贸d艂o: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawa-autora-i-prawa-uzytkownikow/
  13. Prawo autorskie [dost臋p online:]  https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-autorskie/
  14. Prawo do prywatno艣ci w sieci. Scenariusz zaj臋膰 / „Edukacja Medialna” [dost臋p online:] https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-do-prywatnosci-w-sieci;
  15. Prywatno艣膰 wsp贸艂cze艣nie. Scenariusz zaj臋膰 / Cyfrowa Wyprawka [dost臋p online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/prywatnosc-wspolczesnie
  16. Wizerunek – jak chroni膰 swoje prawa? / Cyfrowa Wyprawka [dost臋p online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-chronic-swoje-prawa  
  17. Wizerunek – jak publikowa膰 legalnie? . Scenariusz zaj臋膰 / Cyfrowa Wyprawka [dost臋p online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-publikowac-legalnie  

FILMY I PREZENTACJE
  1. Dbaj o Fejs, przewodnik dla m艂odzie偶y [dost臋p online:]  http://www.scholaris.pl/zasob/103790
  2. Jak dzia艂a prawo autorskie?, Centrum Cyfrowe [dost臋p online:] https://www.youtube.com/watch?v=JIQgsWXU2_8
  3. Moja przygoda z prawem autorskim [dost臋p online:] http://pa.ok.oeiizk.waw.pl/?page_id=102
  4. Na co pozwala dozwolony u偶ytek prywatny?, Centrum Cyfrowe [dost臋p online:]  https://www.youtube.com/watch?v=h7w3Lqw6wAQ
  5. Owce w sieci [dost臋p online:] https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html ;
  6. Plik i Folder. Odcinek.3: Wyra藕 siebie [ pokazuje, jak mo偶na w pozytywny spos贸b wykorzysta膰 sie膰 do wyra偶enia siebie i przedstawienia swojej pasji] / Akademia NASK [dost臋p online:] https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/baza-filmy.html  .

MATERIA艁 D殴WI臉KOWY

Audycje o prawie autorskim / ZAiKS [dost臋p online:] https://zaiks.org.pl/582,215,audycje_o_prawie_autorskim


INTERNETOWE 殴R脫D艁A WIEDZY O PRAWIE AUTORSKIM

ARTYKU艁Y W PRASIE BIBLIOTEKARSKIEJ
  1. Domena publiczna czyli Jak wykorzysta膰 uwolnion膮 tw贸rczo艣膰 w edukacji / Magdalena Gutowska, Wszystko dla Szko艂y, 2012, nr 3, s. 6.
  2. Kradzie偶 my艣li, kradzie偶 s艂贸w / Klemens Str贸偶y艅ski, Nowa Szko艂a, 2006, nr 5, s. 12-15. 
  3. Legalna Kultura : rozpowszechnianie wizerunku w szkole /  Jaros艂aw Jastrz臋bski, Kwartalnik Edukacyjny, 2014, nr 4, s. 70-72.
  4. Najwa偶niejsze regu艂y prawa autorskiego / Bartosz Pudo, Dyrektor Szko艂y, 2016, nr 4, s. 72-74. 
  5. O cytowaniu, Boles艂aw Howorka / Bibliotekarz, 2015, nr 3, s. 46-49.
  6. O w艂asnym u偶ytku osobistym / Boles艂aw Howorka, Bibliotekarz, 2015, nr 5, s. 43-47.
  7. Prawo autorskie : konspekt zaj臋膰 : dla uczni贸w szko艂y ponadgimnazjalnej / Jadwiga Wo藕niak, Biblioteka w Szkole. - 2011, nr 1, s. 17-18  
  8. Prawo autorskie w internecie / Katarzyna Kosi艅ska-Pola艅ska, Dyrektor Szko艂y,2014, nr 10, s. 48-51.  
  9. Prawo autorskie w praktyce szkolnej / Dariusz Skrzy艅ski, Doradca Dyrektora Szko艂y, 2013, nr 5 (33), s. 16-20.
  10. Prawo autorskie w przedszkolu. Cz. 1. / Dariusz Skrzy艅ski, Bli偶ej Przedszkola 2013, nr 4, s. 24-26.
  11. Prawo autorskie w szkole czyli... Publiczne odtwarzanie i wykonywanie utwor贸w / Dariusz Skrzy艅ski, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 3, s. 8-10. 
  12. Prawo autorskie w szkole czyli... Szczeg贸lne uprawnienia instytucji o艣wiatowych / Dariusz Skrzy艅ski, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 1, s. 6-9.  
  13. Quod lege non prohibitum, licitum est, / Boles艂aw Howorka, Bibliotekarz, 2014, nr 3, s. 43-48.

ULOTKI


16 stycznia 2019 r.

Zainicjowana w 2017 roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku og贸lnopolska akcja ma na celu promowanie w艣r贸d dzieci i m艂odzie偶y postawy respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utwor贸w (ksi膮偶ek, film贸w, muzyki, grafiki).

W tym roku dzia艂ania Kwietniowych Antypirat贸w b臋d膮 przebiega膰 pod has艂em:
"ANTYPIRACI DBAJ膭 O WIZERUNEK"

Tradycyjnie b臋dziemy promowa膰 dzia艂ania zwi膮zane z legalnym korzystaniem z utwor贸w oraz ochron膮 w艂asno艣ci intelektualnej, ale szczeg贸lnie skupimy si臋 na budowaniu i ochronie wizerunku.

Do udzia艂u zapraszamy biblioteki, szko艂y, 艣wietlice, organizacje pozarz膮dowe, tak偶e inne lokalne instytucje i organizacje dzia艂aj膮ce na rzecz dzieci i m艂odzie偶y. Mamy nadziej臋, 偶e nasze dzia艂ania zainspiruj膮 zw艂aszcza nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli j臋zyka polskiego, informatyki, muzyki, plastyki, wychowawc贸w, opiekun贸w, kt贸rzy podejm膮 wyzwanie zostania koordynatorem akcji w swojej plac贸wce i wprowadz膮 swoich uczni贸w i wychowank贸w w antypiracki 艣wiat.

Dzia艂ania polegaj膮 na zorganizowaniu w dniach 23-26 kwietnia 2019 r. - 艢wiatowym Dniu Ksi膮偶ki i Praw Autorskich oraz 艢wiatowym Dniu Ochrony W艂asno艣ci Intelektualnej - przedsi臋wzi臋膰 edukacyjnych zwi膮zanych z ksi膮偶k膮, prawami autorskimi, etycznym i legalnym korzystaniem z utwor贸w, upowszechnianiem idei ochrony wizerunku w艂asnego i innych os贸b w mediach.

Aby wzi膮膰 udzia艂 w naszej akcji, wystarczy:
  1. 馃憠  ZAREJESTROWA膯 SI臉 馃憟,
  2.   Przeprowadzi膰 dzia艂ania edukacyjne np.: lekcje, prezentacje dla uczni贸w, konkursy, wyk艂ady (inspiracji mo偶ecie poszuka膰 w艣r贸d materia艂贸w zamieszczonych na blogu),
  3.  Przes艂a膰 fotorelacj臋 i/lub scenariusz przeprowadzanych dzia艂a艅 na adres email: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com (maksymalny rozmiar za艂膮cznika 25MB) do 11 maja 2019 r.

Jakie s膮 korzy艣ci zwi膮zane z uczestnictwem w akcji?
  • zaprezentujecie swoj膮 plac贸wk臋 i w艂asne dzia艂ania na krajowej mapie przedsi臋wzi臋cia,
  • b臋dziecie kszta艂towa膰 postawy swoich uczni贸w i zach臋ca膰 do czytania,
  • po艂膮czycie w tej akcji dzia艂ania, aby zyska艂y og贸lnopolski wymiar,
  • otrzymacie materia艂y dydaktyczne, kt贸rymi mo偶ecie si臋 zainspirowa膰,
  • otrzymacie imienny certyfikat uczestnictwa w akcji jako koordynatorzy i organizatorzy wydarzenia.


10 stycznia 2019 r.


Antypiraci czytaj膮 i cytuj膮 now膮 Podstaw臋 programow膮 kszta艂cenia og贸lnego dla liceum i technikum1



„Do najwa偶niejszych umiej臋tno艣ci zdobywanych przez ucznia w trakcie kszta艂cenia og贸lnego w liceum og贸lnokszta艂c膮cym i technikum nale偶膮:
  •         umiej臋tno艣膰 komunikowania si臋 w j臋zyku ojczystym i w j臋zykach obcych, zar贸wno w mowie, jak i w pi艣mie, to podstawowa umiej臋tno艣膰 spo艂eczna, kt贸rej podstaw膮 jest znajomo艣膰 norm j臋zykowych oraz tworzenie podstaw porozumienia si臋 w r贸偶nych sytuacjach komunikacyjnych (…),
  •         umiej臋tno艣膰 sprawnego pos艂ugiwania si臋 nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi, w tym dba艂o艣膰 o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si臋 w cyberprzestrzeni (…),
  •   umiej臋tno艣膰 samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto艣ciowania, rzetelnego korzystania ze 藕r贸de艂.” (Preambu艂a)

„Wa偶nym zadaniem szko艂y jest przygotowanie uczni贸w do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie informacyjnym. Nauczyciele wszystkich przedmiot贸w powinni stwarza膰 uczniom warunki do nabywania umiej臋tno艣ci wyszukiwania, porz膮dkowania i wykorzystywania informacji z r贸偶nych 藕r贸de艂 oraz dokumentowania swojej pracy, z uwzgl臋dnieniem prawid艂owej kompozycji tekstu i zasad jego organizacji, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.” (Preambu艂a)

„Muzyka jest tak偶e wa偶nym elementem ca艂o艣ciowego wychowania (postawy, kompetencje spo艂eczne), wprowadza r贸wnie偶 w zagadnienia wi膮偶膮ce si臋 z ochron膮 d贸br kultury i w艂asno艣ci intelektualnej, wdra偶a tak偶e do szacunku dla narodowego i og贸lnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.” (Muzyka)

„Plastyka jest tak偶e wa偶nym elementem wychowania: wprowadza w zagadnienia wi膮偶膮ce si臋 z ochron膮 d贸br kultury i w艂asno艣ci intelektualnej, uczy szacunku dla narodowego i og贸lnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.” (Plastyka)

„Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej w艂asno艣ci intelektualnej.” (J臋zyk polski)

[Ucze艅] „wykazuje wra偶liwo艣膰 na ochron臋 w艂asno艣ci intelektualnej i wizerunku. (…) Nauczyciele powinni zwraca膰 uwag臋 uczni贸w na ochron臋 w艂asno艣ci intelektualnej i nie dopuszcza膰 do tworzenia plagiat贸w.” (Muzyka)

„Nauczyciele powinni zwraca膰 uwag臋 i uwra偶liwia膰 uczni贸w na ochron臋 w艂asno艣ci intelektualnej i nie dopuszcza膰 do tworzenia plagiat贸w oraz publikowania m.in. w mediach, prac bez zgody tw贸rcy oraz prac przedstawiaj膮cych inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku). Powinni te偶 kszta艂towa膰 postawy w艂a艣ciwie rozumianej tolerancji dla tw贸rczo艣ci innych os贸b, z uwzgl臋dnieniem poszanowania godno艣ci cz艂owieka oraz postawy odpowiedzialno艣ci za tre艣膰 i form臋 w艂asnej tw贸rczo艣ci plastycznej.”(Plastyka)


1.Rozporz膮dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r.  w sprawie podstawy programowej kszta艂cenia og贸lnego dla liceum og贸lnokszta艂c膮cego, technikum oraz bran偶owej szko艂y II stopnia (Dz.U. 2018 poz. 467).





9 stycznia 2019 


Antypiraci czytaj膮 i cytuj膮 now膮 Podstaw臋 programow膮 kszta艂cenia og贸lnego dla przedszkoli i szk贸艂 podstawowych1


[Szko艂a kszta艂ci] "umiej臋tno艣膰 sprawnego pos艂ugiwania si臋 nowoczesnymi technologiami informacyjno komunikacyjnymi, w tym dba艂o艣膰 o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie si臋 w cyberprzestrzeni." (Preambu艂a)

[Szko艂a realizuje] "przygotowanie uczni贸w do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie informacyjnym. Nauczyciele wszystkich przedmiot贸w powinni stwarza膰 uczniom warunki do nabywania umiej臋tno艣ci wyszukiwania, porz膮dkowania i wykorzystywania informacji z r贸偶nych 藕r贸de艂 oraz dokumentowania swojej pracy. "(Preambu艂a)

"Poniewa偶 艣rodki spo艂ecznego przekazu odgrywaj膮 coraz wi臋ksz膮 rol臋, zar贸wno w 偶yciu spo艂ecznym, jak i indywidualnym, ka偶dy nauczyciel powinien po艣wi臋ci膰 du偶o uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczni贸w do w艂a艣ciwego odbioru i wykorzystania medi贸w." (Preambu艂a)

"Szko艂a ma r贸wnie偶 przygotowywa膰 uczni贸w do dokonywania 艣wiadomych i odpowiedzialnych wybor贸w w trakcie korzystania z zasob贸w dost臋pnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania si臋 w przestrzeni cyfrowej, w tym nawi膮zywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi u偶ytkownikami sieci." (Preambu艂a)

"Respektowanie prywatno艣ci informacji i ochrony danych, praw w艂asno艣ci intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm wsp贸艂偶ycia spo艂ecznego, ocena zagro偶e艅 zwi膮zanych z technologi膮 i ich uwzgl臋dnienie dla bezpiecze艅stwa swojego i innych." (Informatyka)

"Nowo艣ci膮 w艣r贸d tre艣ci cel贸w og贸lnych jest rozszerzenie zapisu dotychczasowej podstawy dotycz膮cego bezpiecze艅stwa o zagadnienia zwi膮zane z przestrzeganiem prawa. Respektowanie prywatno艣ci informacji, ochrona danych i praw w艂asno艣ci intelektualnej obok bezpiecznego poruszania si臋 w cyberprzestrzeni to bardzo wa偶ne aspekty prawid艂owego funkcjonowania i rozwoju spo艂ecznego ucznia." (Informatyka)

"Przy korzystaniu z gotowych element贸w graficznych nale偶y zwraca膰 uwag臋 na poszanowanie praw dotycz膮cych w艂asno艣ci intelektualnej. Na tym etapie nauczyciel ma obowi膮zek wskazywa膰 bezpieczne miejsca pracy w Internecie i odpowiednie przestrzenie do zapisywania wytwor贸w ucznia." (Informatyka)

"Plastyka jest tak偶e wa偶nym elementem wychowania: stanowi warto艣ciow膮 ofert臋 wype艂nienia wolnego czasu, wspiera integracj臋 spo艂eczn膮 uczni贸w, wprowadza w zagadnienia wi膮偶膮ce si臋 z ochron膮 d贸br kultury i w艂asno艣ci intelektualnej, traktuje sztuk臋, jako 藕r贸d艂o wzrusze艅 i nauki, a prac臋 artystyczn膮 – jako wyraz wiary w siebie i odwagi." (Plastyka)

"Ucze艅 zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzie艂 zgodnie z prawem i etyk膮." (Plastyka)

"Istotne znaczenie w rozwoju ma te偶 wychowanie w poczuciu odpowiedzialno艣ci i szacunku dla prac w艂asnych i cudzych, w tym dziedzictwa kulturowego. Mo偶e si臋 to przejawia膰 tak偶e w tworzeniu zbioru w艂asnych prac, ich dokumentowaniu i zgodnym z prawem publikowaniu. Nauczyciele powinni zwraca膰 uwag臋 i uwra偶liwia膰 uczni贸w na ochron臋 w艂asno艣ci intelektualnej i nie dopuszcza膰 do tworzenia plagiat贸w oraz publikowania m.in. w mediach prac bez zgody tw贸rcy oraz prac przedstawiaj膮cych inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku). Powinni te偶 kszta艂towa膰 postawy w艂a艣ciwie rozumianej tolerancji dla tw贸rczo艣ci innych os贸b z uwzgl臋dnieniem poszanowania godno艣ci cz艂owieka oraz postawy odpowiedzialno艣ci za tre艣膰 i form臋 w艂asnej tw贸rczo艣ci plastycznej." (Plastyka)

"Szczeg贸lne miejsce w procesie edukacyjnym zajmuje rozwijanie umiej臋tno艣ci samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto艣ciowania, rzetelnego korzystania ze 藕r贸de艂 wiedzy oraz szacunek dla cudzej w艂asno艣ci intelektualnej." (J臋zyk polski)

"Wyeksponowanie samokszta艂cenia uczni贸w jako umiej臋tno艣ci samodzielnego organizowania w艂asnego warsztatu pracy, docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz warto艣ciowania, rzetelnego korzystania ze 藕r贸de艂 wiedzy z poszanowaniem cudzej w艂asno艣ci intelektualnej." (J臋zyk polski)

1. Rozporz膮dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kszta艂cenia og贸lnego dla szko艂y podstawowej, w tym dla uczni贸w z niepe艂nosprawno艣ci膮 intelektualn膮 w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kszta艂cenia og贸lnego dla bran偶owej szko艂y I stopnia, kszta艂cenia og贸lnego dla szko艂y specjalnej przysposabiaj膮cej do pracy oraz kszta艂cenia og贸lnego dla szko艂y policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).


18 grudnia 2018


W g艂osowaniu zdecydowali艣cie, 偶e has艂em przewodnim III edycji Kwietniowych Antypirat贸w b臋dzie: 
ANTYPIRACI DBAJ膭 O WIZERUNEK
Motywem przewodnim w kwietniu 2019 stanie si臋  budowanie i ochrona wizerunku w social mediach.



1 grudnia 2018





Kwietniowi Antypiraci w 2019 roku b臋d膮 mie膰 nowe logo. Chcemy te偶, aby艣cie to Wy - Antypiraci zdecydowali, na jakim antypirackim zagadnieniu skupimy si臋 w III edycji naszej akcji. Dlatego wys艂ali艣my Wam ankiet臋.










ZOBACZ POPRZEDNIE EDYCJE 馃憞








  • Patronom medialnym: Bibliotece w Szkole, portalowi e-pedagogiczna, Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich, regionalnej telewizji CW24 oraz Fundacji Rozwoju Spo艂ecze艅stwa Informacyjnego serdecznie dzi臋kujmy za wsparcie promocyjne naszej akcji.
  • Uczestnicy przygotowali wiele interesuj膮cych przedsi臋wzi臋膰 zwi膮zanych z ksi膮偶k膮, w艂asno艣ci膮 intelektualn膮, etycznym i legalnym korzystaniem z utwor贸w obj臋tych prawami autorskimi oraz zasadami publikowania w艂asnych utwor贸w, zw艂aszcza w sieci.
  • Planujemy kontynuowa膰 i rozwija膰 dzia艂ania Kwietniowych Antypirat贸w w latach nast臋pnych. Zapraszamy do zapoznania si臋 relacjami Uczestnik贸w z przeprowadzonych dzia艂a艅.

Kilku koordynator贸w zg艂osi艂o potrzeb臋 przygotowania certyfikatu dla szko艂y. Je艣li kto艣 jeszcze chcia艂by, aby艣my wystawili taki certyfikat, prosz臋 pisa膰: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com 

Dzi臋kujemy za cierpliwo艣膰.




馃憠Zesp贸艂  Szk贸艂 Nr 8 we W艂oc艂awku
馃憠Relacja 馃憠 fotorelacja na stronie szko艂y 馃憠 scenariusz zaj臋膰







馃憠Zesp贸艂 Szkolno-Przedszkolny w Borkowie 馃憠scenariusz zaj臋膰 





馃憠Szko艂a Podstawowa nr 3 w Lubinie


muzyka:Morskie opowie艣ci podk艂ad dla Moni”, 
autor nieznany, 藕r贸d艂o: strona internetowa www.ulub.pl






馃憠Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Piaseczno 馃憠scenariusz

馃憠Centrum Kszta艂cenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu 馃憠relacja

馃憠Zesp贸艂 Szk贸艂 Ponadgimnazjalnych CKU w Przygodzicach馃憠relacja

馃憠Miejska Biblioteka Publiczna w Witnicy, filia w D膮broszynie 馃憠relacja


馃憠Biblioteka 3 LO Toru艅 馃憠sprawozdanie







馃憠Szko艂a Podstawowa nr 1 z Oddzia艂ami Integracyjnymi im. Boles艂awa Chrobrego Ko艂obrzeg 馃憠relacja

馃憠Gimnazjum im. Jana Paw艂a II w 呕arkach

馃憠Zesp贸艂 Szkolno - Przedszkolny im. T. Ko艣ciuszki w R臋kszowicach








馃憠Szko艂a Podstawowa w Boguszach

馃憠 Zesp贸艂 Szk贸艂 Nr 3 im. Legionist贸w Miasta Pabianic w Pabianicach
馃憠Co robi膰 razem?- Namys艂贸w

馃憠Szko艂a Podstawowa nr 14 Specjalna w Kielcach
馃憠konspekt zaj臋膰

馃憠Zesp贸艂 Szk贸艂 Mechanicznych CKP Nr 2 w Bia艂ymstoku

馃憠RELACJA

馃憠Zesp贸艂 Szk贸艂 Mechanicznych w Radziejowie馃憠relacja

馃憠Zesp贸艂 Szkolno-Przedszkolny w 呕ernicy  馃憠prezentacja 馃憠relacja 馃憠karta pracy

馃憠Szko艂a Podstawowa nr 8 w Che艂mie 馃憠relacja

馃憠Szko艂a Podstawowa nr 53 w Warszawie  馃憠relacja


 



馃憠sprawozdanie

馃憠relacja 



馃憠relacja 



馃憠Biblioteka Pedagogiczna w Che艂mie 
 

Kwietniowi Antypiraci startuj膮 w 2018 roku po raz drugi!

 Wspieraj膮 nas patroni medialni i Kwietniowi Antypiraci maj膮 ju偶 swoje bazy jak Polska d艂uga i szeroka: od Wejherowa po Szczawnic臋 i od Zielonej G贸ry po Zamo艣膰.

Tak偶e Twoja plac贸wka mo偶e ju偶 za rok do艂膮czy膰 do antypirackich dzia艂a艅!


   pobierz nowy plakat dla Antypirat贸w!

                    pobierz 

Zainicjowana w ubieg艂ym roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we W艂oc艂awku og贸lnopolska akcja ma na celu promowanie w艣r贸d dzieci i m艂odzie偶y postawy respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utwor贸w (ksi膮偶ek, film贸w, muzyki, grafiki).

Do udzia艂u zapraszamy biblioteki, szko艂y, 艣wietlice, organizacje pozarz膮dowe, tak偶e inne lokalne instytucje. Te, kt贸re do nas do艂膮czy艂y ju偶 teraz mo偶ecie zobaczy膰 tutaj:





W 2018 roku skupiali艣my si臋 na czterech obszarach:  
  • legalnym korzystaniu z utwor贸w,
  • udost臋pnianiu i ochronie w艂asnej tw贸rczo艣ci,
  • udzielaniu przez autor贸w licencji na wykorzystanie ich utwor贸w,
  • legalnym dzieleniu si臋 tre艣ciami na portalach spo艂eczno艣ciowych.



Zainspiruj si臋 ....



Jak znale藕膰 zasoby, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 bez naruszania praw autorskich?




Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli:

                                                           I.     Stosuj zasady dozwolonego u偶ytku osobistego.
                                                           II.    Zapoznaj uczni贸w z prawem autorskim.
                                                           III.   Ucz dzieci i m艂odzie偶 poprawnego cytowania.
                                                           IV.   Korzystaj z cudzych dzie艂 zgodnie z prawem.
                                                          V.    Kopiuj i rozpowszechniaj w celach dydaktycznych.
                                                           VI.  W e-learningu rozpowszechniaj utwory tylko w grupie.
                                                           VII. W podr臋cznikach zamieszczaj tylko fragmenty.
                                                           VIII.   Korzystaj z pomocy pracownik贸w biblioteki.
                                                           IX.  Muzyk臋 odtwarzaj nieodp艂atnie.
                                                           X.   Korzystaj z domeny publicznej.
                            
                                                                藕r贸d艂o: Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli, Ewa Adamska-Pietrzak, Lubomira Wengler, Dyrektor Szko艂y, 2016, nr 6, s. 60-61.  



Uczniowski dekalog prawa autorskiego:

                                                        I.     Kopiuj dla w艂asnego u偶ytku.
                                                        II.    Nie przesadzaj z liczb膮 kopii.
                                                        III.   Nie kupuj gotowych kopii.
                                                        IV.   Dziel si臋 tylko z bliskimi…
                                                        V.      …i z prawdziwymi znajomymi.
                                                        VI.   Nie udost臋pniaj wszystkim.
                                                        VII.  Cytuj zgodnie z zasadami.
                                                        VIII.   Nie pope艂niaj plagiatu.
                                                        IX.   艢ci膮gaj膮c z internetu, szanuj prawo.
                                                        X.    Korzystaj z domeny publicznej.
       
                                                                       藕r贸d艂o: http://www.oswiata.abc.com.pl





SPRAWOZDANIA 2017






WARSZAWA:

W dniu 21.04 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 53 im. Mariusza Zaruskiego w Warszawie odby艂 si臋 uroczysty apel dla uczni贸w klas 1 – 3, podczas kt贸rego bibliotekarz Ewa B艂achnio przedstawi艂a przygotowan膮 prze siebie prezentacj臋 multimedialn膮 zwi膮zan膮 ze 艢wiatowym Dniem Ksi膮偶ki i Praw Autorskich. Dotyczy艂a ona historii ksi膮偶ki, jej form, roli jak膮 pe艂ni w spo艂ecze艅stwie oraz podstawowych praw autorskich. Uczniowie odpowiadali na przygotowany quiz o ksi膮偶ce. Uczniowie klas 4- 6 podczas zaj臋膰 etyki realizowali temat dotycz膮cy kradzie偶y intelektualnej.

BRZEZIE:




Zobacz relacj臋


                                                                                             



W艁OC艁AWEK:



   Scenariusz zaj臋膰




Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz