SPRAWOZDANIA 2019
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. A. Kamieńskiej Filia nr 4
Oddział dla Dzieci w Świdniku
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej Filia nr 2 w Świdniku
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej Filia nr 1 w Świdniku
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Rększowicach
Szkoła Podstawowa im. I. A. Zboińskiego w Kikole
Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka w Topoli Królewskiej
Szkoła Podstawowa nr 4 Będzin
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach👉RELACJA
Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. M. Kopernika w Białymstoku👉 RELACJA
III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu 👉RELACJA
Publiczna Szkoła Podstawowa w Gołuszowicach 👉RELACJA
VI Liceum Ogólnokształcące im. H. Kołłątaja w Lublinie 👉RELACJA
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. M. Kopernika w Zatorze 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie 👉RELACJA
Zespół Szkół Mechanicznych CKP NR 2 im. Św. Józefa w Białymstoku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ludwika Waryńskiego w Słupsku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków we Włocławku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 6 we Wrocławiu 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie 👉RELACJA
Zespół Szkół Ekonomicznych we Włocławku 👉RELACJA
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkoli w Kopanicy👉 RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Żyrzynie 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Prostkach 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Służewie 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie 👉RELACJA
Gminna Biblioteka Publiczna w Kłomnicach - filia Rzerzęczyce 👉RELACJA
Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach 👉RELACJA
Biblioteka Publiczna Gminy Kozienice, Filia Nr 7 w Świerżach Górnych
👉ZAREJESTRUJ SIĘ👈
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. A. Kamieńskiej Filia nr 4
Oddział dla Dzieci w Świdniku
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej Filia nr 2 w Świdniku
Miejsko-Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Anny Kamieńskiej Filia nr 1 w Świdniku
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Rększowicach
Szkoła Podstawowa im. I. A. Zboińskiego w Kikole
Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Władysława Łokietka w Topoli Królewskiej
Zespół Szkół Technicznych i Placówek w Nowym Targu
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach👉RELACJA
III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu 👉RELACJA
Publiczna Szkoła Podstawowa w Gołuszowicach 👉RELACJA
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. M. Kopernika w Zatorze 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie 👉RELACJA
Zespół Szkół Mechanicznych CKP NR 2 im. Św. Józefa w Białymstoku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ludwika Waryńskiego w Słupsku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków we Włocławku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie 👉RELACJA
Zespół Szkół Ekonomicznych we Włocławku 👉RELACJA
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkoli w Kopanicy👉 RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Żyrzynie 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Prostkach 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Służewie 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie 👉RELACJA
Gminna Biblioteka Publiczna w Kłomnicach - filia Rzerzęczyce 👉RELACJA
Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach 👉RELACJA
Biblioteka Publiczna Gminy Kozienice, Filia Nr 7 w Świerżach Górnych
👉ZAREJESTRUJ SIĘ👈
23 kwietnia 2019 r.
W tym roku z przyczyn obiektywnych niektórzy z Kwietniowych
Antypiratów mogą mieć problem z terminowym przeprowadzeniem działań.
Termin nadsyłania relacji jest więc w tym roku elastyczny. Ostateczny termin to tydzień przed końcem
wakacji. Certyfikaty również wysyłać będziemy systematycznie i elastycznie.
Nasza placówka działa w trybie nieferyjnym, więc będziemy to robić również w
wakacje.
Poniżej tego tekstu zamieszczamy materiał, który może stać
się bazą do zorganizowania akcji. W jego skład wchodzi prezentacja Power Point
oraz teksty, które towarzyszyć będą poszczególnym slajdom.
➤Prezentacja składa się z sześciu slajdów. Tekst do slajdu może przeczytać, powiedzieć koordynator prowadzący akcję na terenie placówki, ale najlepiej dać do wypowiedzenia uczniom.
➤Po zaprezentowaniu slajdu 5, filmu i tekstu uczestnicy
wykonują ćwiczenie, efekt którego możemy nazwać na przykład „kodeksem
antypirata, który dba o wizerunek”. Kodeks powinien składać się z kilku punktów,
będących wskazówkami, jak w pozytywny sposób budować własny wizerunek w social
mediach. Kodeks można zapisać w formie elektronicznej, albo na flipcharcie,
dużym arkuszu szarego papieru… lub w sposób, jaki dyktuje Wam fantazja.
➤Materiał
wypracowany podczas tego ćwiczenia będzie głównym elementem, który koordynator
dostarczy w formie elektronicznej na stronę Kwietniowych Antypiratów jako
relację z przeprowadzonych działań. Mile widziane oczywiście fotorelacje,
własne filmy, teksty itp.
➤Prezentację i teksty do slajdów udostępniam Państwu na
licencji CC-BY-NC. Możecie więc dowolnie je przerabiać i zmieniać, pod
warunkiem, że zamieścicie informację o wykonaniu materiału w oparciu o moją
prezentację.
➤Przed wyświetleniem prezentacji powinniście sprawdzić, jak na Waszych komputerach „odpalają się filmy”. Jeśli macie starsze wersje Power Point, to należy kliknąć w link poniżej osadzonego filmu.
➤Przed wyświetleniem prezentacji powinniście sprawdzić, jak na Waszych komputerach „odpalają się filmy”. Jeśli macie starsze wersje Power Point, to należy kliknąć w link poniżej osadzonego filmu.
Mam nadzieję, że uda się Wam przeprowadzić antypirackie
działania.
Drodzy Antypiraci,
po zakończeniu poprzedniej edycji, koordynatorzy akcji mieli możliwość skorzystania z darmowego uczestnictwa w kursie "Odpowiedzialne korzystanie z mediów" prowadzonego przez KPCEN we Włocławku. W tym roku polecam Wam inne, również darmowe, rozwiązanie.
Koordynatorzy, którzy chcą doskonalić swoją wiedzę dotyczącą wykorzystania własności intelektualnej i stosowania przepisów o prawach autorskich w edukacji, mogą skorzystać skorzystać z oferty ORE. Na szkolenie e-learningowe "Rozwijanie kompetencji cyfrowych. Wykorzystanie e-zasobów w nauczaniu i w uczeniu się" wciąż można się zapisać. Pisząca te słowa już pracuje na tym kursie😊. Szkoda, aby Was ominął.
1 kwietnia 2019 r.
Dziś prima aprilis, ale to nie żart - nadszedł czas na promocję Waszych działań w regionalnych mediach.
Jak zainteresować media działaniami Antypiratów?
Media doskonale rozumieją i
popierają ideę przyświecającą naszym działaniom, dlatego chętnie udzielą nam
wsparcia. Na podany do publicznej wiadomości adres mailowy redakcji/portalu
należy przesłać tak zwaną „notatkę prasową”. Dobra notatka prasowa jest krótka
i konkretna - dziennikarze czytają setki tego typu wiadomości i potrzebują
jasnych oraz zwięzłych informacji.
Notatka prasowa dostarcza
informacji o planowanej imprezie mediom, które mogą ją przekazać szerokiej publiczności
na swoim portalu internetowym, w prasie, radiu, telewizji. Należy wspomnieć o
tym krótko w mailu, którego załącznikiem będzie właśnie notatka prasowa.
Tekst notatki powinien zawierać:
-
wyróżniony tytuł,
-
krótki opis wydarzenia, kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego?
-
warto dodać zwięzłą
informację ogólną o akcji,
-
kontakt do osoby udzielającej
informacji mediom.
Warto najważniejsze treści
zaznaczyć pogrubioną czcionką, a jako dodatkowy załącznik dodać logo akcji.
Szanowni Państwo,
Szkoła ……………… bierze udział w ogólnopolskiej akcji Kwietniowi Antypiraci.
Zapraszamy 25 kwietnia 2019 r. o
godzinie ………… do/na……………., gdzie odbędzie się ……………………
Celem akcji jest zwrócenie uwagi
uczniów na ważną w społeczeństwie informacyjnym kwestię poszanowania własności intelektualnej oraz praw autorskich w aspektach dotyczących tak użytkowników,
jak i twórców utworów. Udział w akcji to innowacyjna, nieszablonowa forma
edukacji, pozwalająca na aktywizowanie i angażowanie uczestników.
Szczegółowe informacje: Imię i Nazwisko: tel. …………….,
mail ……………………….
27 marca 2019 r.

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS podaje na swojej stronie informację, że z sondaży wynika, iż ponad 65 % Polaków – a wśród najmłodszych aż 80 % – chce internetu szanującego prawa i wynagradzanie twórców. Dzięki przyjętej dziś dyrektywie jesteśmy bliżej do osiągnięcia tego celu.
6 marca 2019 r.

![]() |
👉POBIERZ LOGO👈 |
![]() |
👉POBIERZ PLAKAT👈 |
28 stycznia 2019 r.

III Edycję wspierają:

ZAINSPIRUJ SIĘ
BLOGI
- Blog „Dane osobowe”: Kradzież tożsamości w Internecie [dostęp online:] https://blog-daneosobowe.pl/kradziez-tozsamosci-w-internecie
- Fotografie, a prawa osób fotografowanych / Jarek Góra; IP blog [dostęp online:]http://www.ipblog.pl/2014/06/fotografie-a-prawa-osob-fotografowanych
PRAWO AUTORSKIE DLA/W EDUKACJI
Nauczyciele
i nowoczesne praktyki edukacyjne - raport
przedstawiający wyniki badań dotyczących doświadczeń nauczycieli z prawem
autorskim, [dostęp online:] https://rightcopyright.eu
KONSPEKTY I SCENARIUSZE LEKCJI
- 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych /Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec
- 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Wersja dla dzieci niesłyszących /Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec
- Bądź uczciwy w Internecie / opracowała Nina Sienkiewicz-Maj, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- Co jest domeną Domeny publicznej? / opracowała Anna Równy, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- Co komu wolno, czyli o prawie autorskim/ opracowała Jolanta Manthey [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- Co się dzieje z moimi danymi? Scenariusz zajęć / . „Edukacja Medialna” [dostęp online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/co-sie-dzieje-z-moimi-danymi
- Cyfrowy portret, czyli kilka słów o wizerunku w Internecie. Scenariusz zajęć / „Edukacja Medialna”. [dostęp online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/cyfrowy-portret-czyli-kilka-slow-o-wizerunku-w-internecie
- Dozwolony użytek osobisty i publiczny, czyli co możesz wykorzystać zgodnie z prawem / opracowała Anna Równy [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- Licencje Creative Commons i pola eksploatacji, czyli co przysługuje autorowi dzieła / opracowała Anna Równy [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- O plagiacie i jego konsekwencjach, opracowała Jolanta Manthey, źródło: http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
- Podstawy ochrony danych osobowych. Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/podstawy-ochrony-danych-osobowych
- Prawa autora i prawa użytkowników, źródło: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawa-autora-i-prawa-uzytkownikow/
- Prawo autorskie [dostęp online:] https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-autorskie/
- Prawo do prywatności w sieci. Scenariusz zajęć / „Edukacja Medialna” [dostęp online:] https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-do-prywatnosci-w-sieci;
- Prywatność współcześnie. Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/prywatnosc-wspolczesnie
- Wizerunek – jak chronić swoje prawa? / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-chronic-swoje-prawa
- Wizerunek – jak publikować legalnie? . Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-publikowac-legalnie
FILMY I PREZENTACJE
- Dbaj o Fejs, przewodnik dla młodzieży [dostęp online:] http://www.scholaris.pl/zasob/103790
- Jak działa prawo autorskie?, Centrum Cyfrowe [dostęp online:] https://www.youtube.com/watch?v=JIQgsWXU2_8
- Moja przygoda z prawem autorskim [dostęp online:] http://pa.ok.oeiizk.waw.pl/?page_id=102
- Na co pozwala dozwolony użytek prywatny?, Centrum Cyfrowe [dostęp online:] https://www.youtube.com/watch?v=h7w3Lqw6wAQ
- Owce w sieci [dostęp online:] https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html ;
- Plik i Folder. Odcinek.3: Wyraź siebie [ pokazuje, jak można w pozytywny sposób wykorzystać sieć do wyrażenia siebie i przedstawienia swojej pasji] / Akademia NASK [dostęp online:] https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/baza-filmy.html .
MATERIAŁ DŹWIĘKOWY
Audycje o prawie autorskim / ZAiKS [dostęp online:] https://zaiks.org.pl/582,215,audycje_o_prawie_autorskim
INTERNETOWE ŹRÓDŁA WIEDZY O PRAWIE AUTORSKIM
- słowniczek najważniejszych terminów, [dostęp online:] http://www.prawoautorskie.gov.pl/pages/strona-glowna/baza-wiedzy/slowniczek.php
- czym jest utwór? / co to jest dozwolony użytek? / korzystanie z wizerunku różnych osób [dostęp online:] http://poradnik.ngo.pl/prawo-autorskie
- udostępnianie linków [dostęp online:] http://www.rp.pl/Prawo-autorskie/304029981-Linki-w-Internecie-a-prawa-autorskie.html#ap-1
- publikowanie zdjęć, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/fotografia/522,opublikowanie-rozpowszechnionego-zdjecia-na-profilu-na-facebook-u-bez-zgody-autora
- dozwolony użytek utworów chronionych, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/wyklady-video
ARTYKUŁY W PRASIE BIBLIOTEKARSKIEJ
- Domena publiczna czyli Jak wykorzystać uwolnioną twórczość w edukacji / Magdalena Gutowska, Wszystko dla Szkoły, 2012, nr 3, s. 6.
- Kradzież myśli, kradzież słów / Klemens Stróżyński, Nowa Szkoła, 2006, nr 5, s. 12-15.
- Legalna Kultura : rozpowszechnianie wizerunku w szkole / Jarosław Jastrzębski, Kwartalnik Edukacyjny, 2014, nr 4, s. 70-72.
- Najważniejsze reguły prawa autorskiego / Bartosz Pudo, Dyrektor Szkoły, 2016, nr 4, s. 72-74.
- O cytowaniu, Bolesław Howorka / Bibliotekarz, 2015, nr 3, s. 46-49.
- O własnym użytku osobistym / Bolesław Howorka, Bibliotekarz, 2015, nr 5, s. 43-47.
- Prawo autorskie : konspekt zajęć : dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej / Jadwiga Woźniak, Biblioteka w Szkole. - 2011, nr 1, s. 17-18
- Prawo autorskie w internecie / Katarzyna Kosińska-Polańska, Dyrektor Szkoły,2014, nr 10, s. 48-51.
- Prawo autorskie w praktyce szkolnej / Dariusz Skrzyński, Doradca Dyrektora Szkoły, 2013, nr 5 (33), s. 16-20.
- Prawo autorskie w przedszkolu. Cz. 1. / Dariusz Skrzyński, Bliżej Przedszkola 2013, nr 4, s. 24-26.
- Prawo autorskie w szkole czyli... Publiczne odtwarzanie i wykonywanie utworów / Dariusz Skrzyński, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 3, s. 8-10.
- Prawo autorskie w szkole czyli... Szczególne uprawnienia instytucji oświatowych / Dariusz Skrzyński, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 1, s. 6-9.
- Quod lege non prohibitum, licitum est, / Bolesław Howorka, Bibliotekarz, 2014, nr 3, s. 43-48.
ULOTKI
- 10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci. Ulotka / Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/7ce4a906-b545-482b-9e6b-4a7dc5307d25/Extras/10_porad_dla_rodzicow_internet-ulotka.pdf
- Zastanów się, zanim udostępnisz. Porady Facebooka i MediaSmarts – Ulotka / Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/4080c4da-0166-40df-9904-1ad38a6fc75f/Extras/ulotka-zastanow_sie_zanim_udostepnisz-FDDS-12042017.pdf
16 stycznia 2019 r.

Zainicjowana w 2017 roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku ogólnopolska akcja ma na celu promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utworów (książek, filmów, muzyki, grafiki).
W tym roku działania
Kwietniowych Antypiratów będą przebiegać pod hasłem:
"ANTYPIRACI DBAJĄ O
WIZERUNEK"
Tradycyjnie będziemy
promować działania związane z legalnym korzystaniem z utworów oraz ochroną
własności intelektualnej, ale szczególnie skupimy się na budowaniu i ochronie
wizerunku.
Do udziału zapraszamy biblioteki, szkoły,
świetlice, organizacje pozarządowe, także inne lokalne instytucje i organizacje
działające na rzecz dzieci i młodzieży. Mamy nadzieję, że nasze działania
zainspirują zwłaszcza nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli języka polskiego,
informatyki, muzyki, plastyki, wychowawców, opiekunów, którzy podejmą wyzwanie zostania koordynatorem akcji w swojej placówce i wprowadzą swoich uczniów i
wychowanków w antypiracki świat.
Działania polegają na zorganizowaniu w dniach 23-26 kwietnia 2019 r. - Światowym
Dniu Książki i Praw Autorskich oraz Światowym Dniu Ochrony Własności
Intelektualnej - przedsięwzięć edukacyjnych związanych z książką, prawami
autorskimi, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów, upowszechnianiem idei
ochrony wizerunku własnego i innych osób w mediach.
Aby wziąć udział w naszej akcji, wystarczy:
- 👉 ZAREJESTROWAĆ SIĘ 👈,
- Przeprowadzić działania edukacyjne np.: lekcje, prezentacje dla uczniów, konkursy, wykłady (inspiracji możecie poszukać wśród materiałów zamieszczonych na blogu),
- Przesłać fotorelację i/lub scenariusz przeprowadzanych działań na adres email: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com (maksymalny rozmiar załącznika 25MB) do 11 maja 2019 r.
Jakie są korzyści związane z uczestnictwem w akcji?
- zaprezentujecie swoją placówkę i własne działania na krajowej mapie przedsięwzięcia,
- będziecie kształtować postawy swoich uczniów i zachęcać do czytania,
- połączycie w tej akcji działania, aby zyskały ogólnopolski wymiar,
- otrzymacie materiały dydaktyczne, którymi możecie się zainspirować,
- otrzymacie imienny certyfikat uczestnictwa w akcji jako koordynatorzy i organizatorzy wydarzenia.
10 stycznia 2019 r.

Antypiraci czytają i
cytują nową Podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum i technikum1
„Do najważniejszych
umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w liceum
ogólnokształcącym i technikum należą:
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, to podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych (…),
- umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni (…),
- umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł.” (Preambuła)
„Ważnym zadaniem szkoły
jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele
wszystkich przedmiotów powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania
umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych
źródeł oraz dokumentowania swojej pracy, z uwzględnieniem prawidłowej kompozycji
tekstu i zasad jego organizacji, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.”
(Preambuła)
„Muzyka jest także ważnym
elementem całościowego wychowania (postawy, kompetencje społeczne), wprowadza
również w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i własności
intelektualnej, wdraża także do szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego
dziedzictwa kulturowego.” (Muzyka)
„Plastyka jest także
ważnym elementem wychowania: wprowadza w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr
kultury i własności intelektualnej, uczy szacunku dla narodowego i
ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.” (Plastyka)
„Umacnianie postawy
poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.” (Język polski)
[Uczeń] „wykazuje
wrażliwość na ochronę własności intelektualnej i wizerunku. (…) Nauczyciele
powinni zwracać uwagę uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie dopuszczać
do tworzenia plagiatów.” (Muzyka)
„Nauczyciele powinni
zwracać uwagę i uwrażliwiać uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie
dopuszczać do tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w mediach, prac bez
zgody twórcy oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku).
Powinni też kształtować postawy właściwie rozumianej tolerancji dla twórczości innych
osób, z uwzględnieniem poszanowania godności człowieka oraz postawy odpowiedzialności
za treść i formę własnej twórczości plastycznej.”(Plastyka)
1.Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w
sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego,
technikum oraz branżowej szkoły II stopnia ( Dz.U. 2018 poz. 467).
9 stycznia 2019

Antypiraci czytają i cytują nową
Podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych1
[Szkoła kształci] "umiejętność
sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno komunikacyjnymi,
w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w
cyberprzestrzeni." (Preambuła)
[Szkoła realizuje] "przygotowanie
uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele wszystkich
przedmiotów powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności
wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz
dokumentowania swojej pracy. "(Preambuła)
"Ponieważ środki społecznego
przekazu odgrywają coraz większą rolę, zarówno w życiu społecznym, jak i
indywidualnym, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji
medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania
mediów." (Preambuła)
"Szkoła ma również przygotowywać
uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie
korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji,
bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i
utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami
sieci." (Preambuła)
"Respektowanie prywatności
informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w
komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z
technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych." (Informatyka)
"Nowością wśród treści celów
ogólnych jest rozszerzenie zapisu dotychczasowej podstawy dotyczącego
bezpieczeństwa o zagadnienia związane z przestrzeganiem prawa. Respektowanie
prywatności informacji, ochrona danych i praw własności intelektualnej obok
bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni to bardzo ważne aspekty
prawidłowego funkcjonowania i rozwoju społecznego ucznia." (Informatyka)
"Przy korzystaniu z gotowych elementów
graficznych należy zwracać uwagę na poszanowanie praw dotyczących własności
intelektualnej. Na tym etapie nauczyciel ma obowiązek wskazywać bezpieczne
miejsca pracy w Internecie i odpowiednie przestrzenie do zapisywania wytworów
ucznia." (Informatyka)
"Plastyka jest także ważnym
elementem wychowania: stanowi wartościową ofertę wypełnienia wolnego czasu,
wspiera integrację społeczną uczniów, wprowadza w zagadnienia wiążące się z
ochroną dóbr kultury i własności intelektualnej, traktuje sztukę, jako źródło
wzruszeń i nauki, a pracę artystyczną – jako wyraz wiary w siebie i odwagi." (Plastyka)
"Uczeń zna i stosuje zasady
prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką." (Plastyka)
"Istotne znaczenie w rozwoju ma
też wychowanie w poczuciu odpowiedzialności i szacunku dla prac własnych i
cudzych, w tym dziedzictwa kulturowego. Może się to przejawiać także w tworzeniu
zbioru własnych prac, ich dokumentowaniu i zgodnym z prawem publikowaniu.
Nauczyciele powinni zwracać uwagę i uwrażliwiać uczniów na ochronę własności
intelektualnej i nie dopuszczać do tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w
mediach prac bez zgody twórcy oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich
zgody (ochrona wizerunku). Powinni też kształtować postawy właściwie rozumianej
tolerancji dla twórczości innych osób z uwzględnieniem poszanowania godności
człowieka oraz postawy odpowiedzialności za treść i formę własnej twórczości
plastycznej." (Plastyka)
"Szczególne miejsce w procesie
edukacyjnym zajmuje rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do
informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego
korzystania ze źródeł wiedzy oraz szacunek dla cudzej własności intelektualnej." (Język polski)
"Wyeksponowanie samokształcenia
uczniów jako umiejętności samodzielnego organizowania własnego warsztatu pracy,
docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania,
rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy z poszanowaniem cudzej własności
intelektualnej." (Język polski)
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).
18 grudnia 2018

W głosowaniu zdecydowaliście, że hasłem przewodnim III edycji Kwietniowych Antypiratów będzie:
ANTYPIRACI DBAJĄ O WIZERUNEK
Motywem przewodnim w kwietniu 2019 stanie się budowanie i ochrona wizerunku w social mediach.
1 grudnia 2018

Kwietniowi Antypiraci w 2019 roku będą mieć nowe logo. Chcemy też, abyście to Wy - Antypiraci zdecydowali, na jakim antypirackim zagadnieniu skupimy się w III edycji naszej akcji. Dlatego wysłaliśmy Wam ankietę.
ZOBACZ POPRZEDNIE EDYCJE 👇
- Patronom medialnym: Bibliotece w Szkole, portalowi e-pedagogiczna, Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich, regionalnej telewizji CW24 oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego serdecznie dziękujmy za wsparcie promocyjne naszej akcji.
- Uczestnicy przygotowali wiele interesujących przedsięwzięć związanych z książką, własnością intelektualną, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów objętych prawami autorskimi oraz zasadami publikowania własnych utworów, zwłaszcza w sieci.
- Planujemy kontynuować i rozwijać działania Kwietniowych Antypiratów w latach następnych. Zapraszamy do zapoznania się relacjami Uczestników z przeprowadzonych działań.
Kilku koordynatorów zgłosiło potrzebę przygotowania certyfikatu dla szkoły. Jeśli ktoś jeszcze chciałby, abyśmy wystawili taki certyfikat, proszę pisać: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com
Dziękujemy za cierpliwość.
źródło muzyki: https://www.toneden.io/riptidewave/post/thbd-humanit-
👉Zespół Szkół Nr 8 we Włocławku
👉Relacja 👉 fotorelacja na stronie szkoły 👉 scenariusz zajęć
👉Zespół Szkolno-Przedszkolny w Borkowie 👉scenariusz zajęć
👉Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubinie
muzyka:Morskie opowieści podkład dla Moni”,
autor nieznany, źródło: strona internetowa www.ulub.pl
👉Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Piaseczno 👉scenariusz
👉Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu 👉relacja
👉Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych CKU w Przygodzicach👉relacja
👉Miejska Biblioteka Publiczna w Witnicy, filia w Dąbroszynie 👉relacja
👉Biblioteka 3 LO Toruń 👉sprawozdanie
👉Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Chrobrego Kołobrzeg 👉relacja
👉Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żarkach
👉Zespół Szkolno - Przedszkolny im. T. Kościuszki w Rększowicach
👉Szkoła Podstawowa w Boguszach
👉 Zespół Szkół Nr 3 im. Legionistów Miasta Pabianic w Pabianicach
👉Co robić razem?- Namysłów
👉Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna w Kielcach
👉konspekt zajęć
👉Zespół Szkół Mechanicznych CKP Nr 2 w Białymstoku
👉RELACJA
👉Zespół Szkół Mechanicznych w Radziejowie👉relacja
👉Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żernicy 👉prezentacja 👉relacja 👉karta pracy
👉Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie 👉relacja
👉Szkoła Podstawowa nr 53 w Warszawie 👉relacja
👉Biblioteka Publiczna Gminy Kozienice, Filia nr 5 w Nowej Wsi i Filia Nr 7 w Świerżach Górnych 👉RELACJA
👉relacja
Wspierają nas patroni medialni i Kwietniowi Antypiraci mają już swoje bazy jak Polska długa i szeroka: od Wejherowa po Szczawnicę i od Zielonej Góry po Zamość.
Także Twoja placówka może już za rok dołączyć do antypirackich działań!
Także Twoja placówka może już za rok dołączyć do antypirackich działań!
pobierz nowy plakat dla Antypiratów!
pobierz
Zainicjowana w ubiegłym roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku
ogólnopolska akcja ma na celu promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy
respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utworów (książek,
filmów, muzyki, grafiki).
Do udziału zapraszamy biblioteki, szkoły, świetlice,
organizacje pozarządowe, także inne lokalne instytucje. Te, które do nas dołączyły już teraz możecie zobaczyć tutaj:
W 2018 roku skupialiśmy się na czterech obszarach:
- legalnym korzystaniu z utworów,
- udostępnianiu i ochronie własnej twórczości,
- udzielaniu przez autorów licencji na wykorzystanie ich utworów,
- legalnym dzieleniu się treściami na portalach społecznościowych.
Zainspiruj się ....
Jak znaleźć zasoby, które można wykorzystać bez naruszania praw autorskich?
Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli:
I. Stosuj
zasady dozwolonego użytku osobistego.
II. Zapoznaj
uczniów z prawem autorskim.
III. Ucz
dzieci i młodzież poprawnego cytowania.
IV. Korzystaj
z cudzych dzieł zgodnie z prawem.
V. Kopiuj i
rozpowszechniaj w celach dydaktycznych.
VI. W
e-learningu rozpowszechniaj utwory tylko w grupie.
VII. W
podręcznikach zamieszczaj tylko fragmenty.
VIII. Korzystaj z
pomocy pracowników biblioteki.
IX. Muzykę
odtwarzaj nieodpłatnie.
X. Korzystaj
z domeny publicznej.
źródło: Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli, Ewa
Adamska-Pietrzak, Lubomira Wengler, Dyrektor Szkoły, 2016, nr 6, s. 60-61.
Uczniowski dekalog prawa autorskiego:
I. Kopiuj
dla własnego użytku.
II. Nie
przesadzaj z liczbą kopii.
III. Nie kupuj
gotowych kopii.
IV. Dziel się
tylko z bliskimi…
V. …i z
prawdziwymi znajomymi.
VI. Nie
udostępniaj wszystkim.
VII. Cytuj
zgodnie z zasadami.
VIII. Nie
popełniaj plagiatu.
IX. Ściągając
z internetu, szanuj prawo.
X. Korzystaj
z domeny publicznej.
źródło: http://www.oswiata.abc.com.pl


SPRAWOZDANIA 2017
WARSZAWA:
BRZEZIE:
W dniu 21.04 2017 r. w Szkole
Podstawowej nr 53 im. Mariusza Zaruskiego w Warszawie odbył się uroczysty apel
dla uczniów klas 1 – 3, podczas którego bibliotekarz Ewa Błachnio przedstawiła
przygotowaną prze siebie prezentację multimedialną związaną ze Światowym Dniem
Książki i Praw Autorskich. Dotyczyła ona historii książki, jej form, roli jaką
pełni w społeczeństwie oraz podstawowych praw autorskich. Uczniowie odpowiadali
na przygotowany quiz o książce. Uczniowie klas 4- 6 podczas zajęć etyki
realizowali temat dotyczący kradzieży intelektualnej.
BRZEZIE:
Zobacz relację
WŁOCŁAWEK:

Scenariusz zajęć
Świetny wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń