Kwietniowi Antypiraci

SPRAWOZDANIA 2019


 Zespół Szkół Technicznych i Placówek w Nowym Targu

Szkoła Podstawowa nr 4 Będzin 
 
Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Wilczkowicach👉RELACJA
Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. M. Kopernika w Białymstoku👉 RELACJA 
III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu 👉RELACJA

Publiczna Szkoła Podstawowa w Gołuszowicach 👉RELACJA

VI Liceum Ogólnokształcące im. H. Kołłątaja w Lublinie 👉RELACJA

Zespół Szkół Ogólnokształcących im. M. Kopernika w Zatorze 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa nr 8 im. Bolesława Zygmunta Wirskiego w Chełmie 👉RELACJA

Zespół Szkół Mechanicznych CKP NR 2 im. Św. Józefa w Białymstoku 👉RELACJA
  Szkoła Podstawowa nr 6 im. Ludwika Waryńskiego w Słupsku 👉RELACJA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Polskich Olimpijczyków we Włocławku 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa nr 6 we Wrocławiu 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa nr 5 im. Jana Pawła II w Lipnie 👉RELACJA
 
Zespół Szkół Ekonomicznych we Włocławku 👉RELACJA
 

Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkoli w Kopanicy👉 RELACJA
 
 
 Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Żyrzynie 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Prostkach 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Służewie 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Heweliusza w Żukowie 👉RELACJA

 Gminna Biblioteka Publiczna w Kłomnicach - filia Rzerzęczyce 👉RELACJA


 Zespół Szkół Jezuitów w Gdyni 👉RELACJA

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Dominikowicach 👉RELACJA

 Biblioteka Publiczna Gminy Kozienice, Filia Nr 7 w Świerżach Górnych

 
 👉ZAREJESTRUJ SIĘ👈




23 kwietnia 2019 r.

W tym roku z przyczyn obiektywnych niektórzy z Kwietniowych Antypiratów mogą mieć problem z terminowym przeprowadzeniem działań.

Termin nadsyłania relacji jest więc w tym roku elastyczny. Ostateczny termin to tydzień przed końcem wakacji. Certyfikaty również wysyłać będziemy systematycznie i elastycznie. Nasza placówka działa w trybie nieferyjnym, więc będziemy to robić również w wakacje.


Poniżej tego tekstu zamieszczamy materiał, który może stać się bazą do zorganizowania akcji. W jego skład wchodzi prezentacja Power Point oraz teksty, które towarzyszyć będą poszczególnym slajdom.


➤Prezentacja składa się z sześciu slajdów. Tekst do slajdu może przeczytać, powiedzieć koordynator prowadzący akcję na terenie placówki, ale najlepiej dać do wypowiedzenia uczniom. 
➤Po zaprezentowaniu slajdu 5, filmu i tekstu uczestnicy wykonują ćwiczenie, efekt którego możemy nazwać na przykład „kodeksem antypirata, który dba o wizerunek”. Kodeks powinien składać się z kilku punktów, będących wskazówkami, jak w pozytywny sposób budować własny wizerunek w social mediach. Kodeks można zapisać w formie elektronicznej, albo na flipcharcie, dużym arkuszu szarego papieru… lub w sposób, jaki dyktuje Wam fantazja.


➤Materiał wypracowany podczas tego ćwiczenia będzie głównym elementem, który koordynator dostarczy w formie elektronicznej na stronę Kwietniowych Antypiratów jako relację z przeprowadzonych działań. Mile widziane oczywiście fotorelacje, własne filmy, teksty itp.


➤Prezentację i teksty do slajdów udostępniam Państwu na licencji CC-BY-NC. Możecie więc dowolnie je przerabiać i zmieniać, pod warunkiem, że zamieścicie informację o wykonaniu materiału w oparciu o moją prezentację.

➤Przed wyświetleniem prezentacji powinniście sprawdzić, jak na Waszych komputerach „odpalają się filmy”. Jeśli macie starsze wersje Power Point, to należy kliknąć w link poniżej osadzonego filmu.


Mam nadzieję, że uda się Wam przeprowadzić antypirackie działania.



3 kwietnia 2019 r.
Drodzy Antypiraci, 
po zakończeniu poprzedniej edycji, koordynatorzy akcji mieli możliwość skorzystania z darmowego uczestnictwa w kursie "Odpowiedzialne korzystanie z mediów" prowadzonego przez KPCEN we Włocławku. W tym roku polecam Wam inne, również darmowe, rozwiązanie. 
Koordynatorzy, którzy chcą doskonalić swoją wiedzę dotyczącą wykorzystania własności intelektualnej i stosowania przepisów o prawach autorskich w edukacji, mogą skorzystać skorzystać z oferty ORE. Na szkolenie e-learningowe "Rozwijanie kompetencji cyfrowych. Wykorzystanie e-zasobów w nauczaniu i w uczeniu się" wciąż można się zapisać. Pisząca te słowa już pracuje na tym kursie😊. Szkoda, aby Was ominął.

1 kwietnia 2019 r.
Dziś prima aprilis, ale to nie żart - nadszedł czas na promocję Waszych działań  w regionalnych mediach.

Jak zainteresować media działaniami Antypiratów?

Media doskonale rozumieją i popierają ideę przyświecającą naszym działaniom, dlatego chętnie udzielą nam wsparcia. Na podany do publicznej wiadomości adres mailowy redakcji/portalu należy przesłać tak zwaną „notatkę prasową”. Dobra notatka prasowa jest krótka i konkretna - dziennikarze czytają setki tego typu wiadomości i potrzebują jasnych oraz zwięzłych informacji.
Notatka prasowa dostarcza informacji o planowanej imprezie mediom, które mogą ją przekazać szerokiej publiczności na swoim portalu internetowym, w prasie, radiu, telewizji. Należy wspomnieć o tym krótko w mailu, którego załącznikiem będzie właśnie notatka prasowa.

Tekst notatki powinien zawierać:
-      wyróżniony tytuł,
-      krótki opis wydarzenia, kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego?
-      warto dodać zwięzłą informację ogólną o akcji,
-      kontakt do osoby udzielającej informacji mediom.

Warto najważniejsze treści zaznaczyć pogrubioną czcionką, a jako dodatkowy załącznik dodać logo akcji.

Szanowni Państwo,
Szkoła ……………… bierze udział w ogólnopolskiej akcji Kwietniowi Antypiraci.
   
Zapraszamy 25 kwietnia 2019 r. o godzinie ………… do/na……………., gdzie odbędzie się ……………………
   
Celem akcji jest zwrócenie uwagi uczniów na ważną w społeczeństwie informacyjnym kwestię poszanowania własności       intelektualnej oraz praw autorskich w aspektach dotyczących tak użytkowników, jak i twórców utworów. Udział w akcji to     innowacyjna, nieszablonowa forma edukacji, pozwalająca na aktywizowanie i angażowanie uczestników.

Szczegółowe informacje: Imię i Nazwisko: tel. ……………., mail ……………………….


27 marca 2019 r.
Dobra wiadomość dla antypirackiego świata: Wczoraj Parlament Europejski przyjął Dyrektywę o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Europa tym samym opowiedziała się za uczciwym internetem. Zapisy dyrektywy nakładają na platformy internetowe obowiązek przestrzegania prawa autorskiego, a internetowi giganci będą odtąd zobligowani przepisami prawa, aby należycie płacili za treści tworzone przez inne podmioty. Firmy zarabiające ogromne kwoty dzięki udostępnianiu treści, będą musiały zacząć sprawiedliwie rozliczać się z autorami.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS podaje na swojej stronie informację, że z sondaży wynika, iż ponad 65 % Polaków – a wśród najmłodszych aż 80 % – chce internetu szanującego prawa i wynagradzanie twórców. Dzięki przyjętej dziś dyrektywie jesteśmy bliżej do osiągnięcia tego celu.

6 marca 2019 r.
Wczoraj zadzwoniła do nas pani Agata, nauczycielka z biblioteki szkolnej z Włocławka, z pytaniem o tegoroczny plakat dla Antypiatów. Trochę nas obudziła - jest już marzec, plakat gotowy, a my go nie publikujemy! Natychmiast nadrabiamy tę zaległość, a pani Agata wraz z serdecznymi podziękowaniami, dostanie przesyłkę bezpośrednio na maila.


  
  👉POBIERZ LOGO👈

👉POBIERZ PLAKAT👈


28 stycznia 2019 r.

 III Edycję wspierają:
  



23 stycznia 2019 r. 

ZAINSPIRUJ SIĘ

  BLOGI

PRAWO AUTORSKIE DLA/W EDUKACJI

Nauczyciele i nowoczesne praktyki edukacyjne - raport przedstawiający wyniki badań dotyczących doświadczeń nauczycieli z prawem autorskim, [dostęp online:] https://rightcopyright.eu 

KONSPEKTY I SCENARIUSZE LEKCJI
  1. 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zajęć  dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych /Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec
  2. 3... 2... 1... Internet! Scenariusz zajęć  dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych. Wersja dla dzieci niesłyszących /Dajemy Dzieciom Siłę platforma edukacyjna dla profesjonalistów [dostęp online:] https://www.edukacja.fdds.pl/scenariusze-zajec  
  3. Bądź uczciwy w Internecie / opracowała Nina Sienkiewicz-Maj, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  4. Co jest domeną Domeny publicznej? / opracowała Anna Równy, [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  5. Co komu wolno, czyli o prawie autorskim/ opracowała Jolanta Manthey [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  6. Co się dzieje z moimi danymi? Scenariusz zajęć / . „Edukacja Medialna”  [dostęp online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/co-sie-dzieje-z-moimi-danymi   
  7. Cyfrowy portret, czyli kilka słów o wizerunku w Internecie. Scenariusz zajęć / „Edukacja Medialna”. [dostęp online:] http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/cyfrowy-portret-czyli-kilka-slow-o-wizerunku-w-internecie  
  8. Dozwolony użytek osobisty i publiczny, czyli co możesz wykorzystać zgodnie z prawem / opracowała Anna Równy [dostęp online:]  http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  9. Licencje Creative Commons i pola eksploatacji, czyli co przysługuje autorowi dzieła / opracowała Anna Równy [dostęp online:] http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  10. O plagiacie i jego konsekwencjach, opracowała Jolanta Manthey, źródło: http://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-nauczycieli/scenariusze-lekcji/edukacja-z-zakresu-prawa-autorskiego-br-i-wlasnosci-intelektualnej
  11. Podstawy ochrony danych osobowych. Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/podstawy-ochrony-danych-osobowych  
  12. Prawa autora i prawa użytkowników, źródło: https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawa-autora-i-prawa-uzytkownikow/
  13. Prawo autorskie [dostęp online:]  https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-autorskie/
  14. Prawo do prywatności w sieci. Scenariusz zajęć / „Edukacja Medialna” [dostęp online:] https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/prawo-do-prywatnosci-w-sieci;
  15. Prywatność współcześnie. Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/prywatnosc-wspolczesnie
  16. Wizerunek – jak chronić swoje prawa? / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-chronic-swoje-prawa  
  17. Wizerunek – jak publikować legalnie? . Scenariusz zajęć / Cyfrowa Wyprawka [dostęp online:] https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-publikowac-legalnie  

FILMY I PREZENTACJE
  1. Dbaj o Fejs, przewodnik dla młodzieży [dostęp online:]  http://www.scholaris.pl/zasob/103790
  2. Jak działa prawo autorskie?, Centrum Cyfrowe [dostęp online:] https://www.youtube.com/watch?v=JIQgsWXU2_8
  3. Moja przygoda z prawem autorskim [dostęp online:] http://pa.ok.oeiizk.waw.pl/?page_id=102
  4. Na co pozwala dozwolony użytek prywatny?, Centrum Cyfrowe [dostęp online:]  https://www.youtube.com/watch?v=h7w3Lqw6wAQ
  5. Owce w sieci [dostęp online:] https://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne/materialy-multimedialne/owce-w-sieci.html ;
  6. Plik i Folder. Odcinek.3: Wyraź siebie [ pokazuje, jak można w pozytywny sposób wykorzystać sieć do wyrażenia siebie i przedstawienia swojej pasji] / Akademia NASK [dostęp online:] https://akademia.nask.pl/baza-wiedzy/baza-filmy.html  .

MATERIAŁ DŹWIĘKOWY

Audycje o prawie autorskim / ZAiKS [dostęp online:] https://zaiks.org.pl/582,215,audycje_o_prawie_autorskim


INTERNETOWE ŹRÓDŁA WIEDZY O PRAWIE AUTORSKIM

ARTYKUŁY W PRASIE BIBLIOTEKARSKIEJ
  1. Domena publiczna czyli Jak wykorzystać uwolnioną twórczość w edukacji / Magdalena Gutowska, Wszystko dla Szkoły, 2012, nr 3, s. 6.
  2. Kradzież myśli, kradzież słów / Klemens Stróżyński, Nowa Szkoła, 2006, nr 5, s. 12-15. 
  3. Legalna Kultura : rozpowszechnianie wizerunku w szkole /  Jarosław Jastrzębski, Kwartalnik Edukacyjny, 2014, nr 4, s. 70-72.
  4. Najważniejsze reguły prawa autorskiego / Bartosz Pudo, Dyrektor Szkoły, 2016, nr 4, s. 72-74. 
  5. O cytowaniu, Bolesław Howorka / Bibliotekarz, 2015, nr 3, s. 46-49.
  6. O własnym użytku osobistym / Bolesław Howorka, Bibliotekarz, 2015, nr 5, s. 43-47.
  7. Prawo autorskie : konspekt zajęć : dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej / Jadwiga Woźniak, Biblioteka w Szkole. - 2011, nr 1, s. 17-18  
  8. Prawo autorskie w internecie / Katarzyna Kosińska-Polańska, Dyrektor Szkoły,2014, nr 10, s. 48-51.  
  9. Prawo autorskie w praktyce szkolnej / Dariusz Skrzyński, Doradca Dyrektora Szkoły, 2013, nr 5 (33), s. 16-20.
  10. Prawo autorskie w przedszkolu. Cz. 1. / Dariusz Skrzyński, Bliżej Przedszkola 2013, nr 4, s. 24-26.
  11. Prawo autorskie w szkole czyli... Publiczne odtwarzanie i wykonywanie utworów / Dariusz Skrzyński, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 3, s. 8-10. 
  12. Prawo autorskie w szkole czyli... Szczególne uprawnienia instytucji oświatowych / Dariusz Skrzyński, Biblioteka w Szkole, 2010, nr 1, s. 6-9.  
  13. Quod lege non prohibitum, licitum est, / Bolesław Howorka, Bibliotekarz, 2014, nr 3, s. 43-48.

ULOTKI


16 stycznia 2019 r.

Zainicjowana w 2017 roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku ogólnopolska akcja ma na celu promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utworów (książek, filmów, muzyki, grafiki).

W tym roku działania Kwietniowych Antypiratów będą przebiegać pod hasłem:
"ANTYPIRACI DBAJĄ O WIZERUNEK"

Tradycyjnie będziemy promować działania związane z legalnym korzystaniem z utworów oraz ochroną własności intelektualnej, ale szczególnie skupimy się na budowaniu i ochronie wizerunku.

Do udziału zapraszamy biblioteki, szkoły, świetlice, organizacje pozarządowe, także inne lokalne instytucje i organizacje działające na rzecz dzieci i młodzieży. Mamy nadzieję, że nasze działania zainspirują zwłaszcza nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli języka polskiego, informatyki, muzyki, plastyki, wychowawców, opiekunów, którzy podejmą wyzwanie zostania koordynatorem akcji w swojej placówce i wprowadzą swoich uczniów i wychowanków w antypiracki świat.

Działania polegają na zorganizowaniu w dniach 23-26 kwietnia 2019 r. - Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich oraz Światowym Dniu Ochrony Własności Intelektualnej - przedsięwzięć edukacyjnych związanych z książką, prawami autorskimi, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów, upowszechnianiem idei ochrony wizerunku własnego i innych osób w mediach.

Aby wziąć udział w naszej akcji, wystarczy:
  1. 👉  ZAREJESTROWAĆ SIĘ 👈,
  2.   Przeprowadzić działania edukacyjne np.: lekcje, prezentacje dla uczniów, konkursy, wykłady (inspiracji możecie poszukać wśród materiałów zamieszczonych na blogu),
  3.  Przesłać fotorelację i/lub scenariusz przeprowadzanych działań na adres email: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com (maksymalny rozmiar załącznika 25MB) do 11 maja 2019 r.

Jakie są korzyści związane z uczestnictwem w akcji?
  • zaprezentujecie swoją placówkę i własne działania na krajowej mapie przedsięwzięcia,
  • będziecie kształtować postawy swoich uczniów i zachęcać do czytania,
  • połączycie w tej akcji działania, aby zyskały ogólnopolski wymiar,
  • otrzymacie materiały dydaktyczne, którymi możecie się zainspirować,
  • otrzymacie imienny certyfikat uczestnictwa w akcji jako koordynatorzy i organizatorzy wydarzenia.


10 stycznia 2019 r.


Antypiraci czytają i cytują nową Podstawę programową kształcenia ogólnego dla liceum i technikum1



„Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum należą:
  •         umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych, zarówno w mowie, jak i w piśmie, to podstawowa umiejętność społeczna, której podstawą jest znajomość norm językowych oraz tworzenie podstaw porozumienia się w różnych sytuacjach komunikacyjnych (…),
  •         umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni (…),
  •   umiejętność samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł.” (Preambuła)

„Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy, z uwzględnieniem prawidłowej kompozycji tekstu i zasad jego organizacji, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.” (Preambuła)

„Muzyka jest także ważnym elementem całościowego wychowania (postawy, kompetencje społeczne), wprowadza również w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i własności intelektualnej, wdraża także do szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.” (Muzyka)

„Plastyka jest także ważnym elementem wychowania: wprowadza w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i własności intelektualnej, uczy szacunku dla narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.” (Plastyka)

„Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.” (Język polski)

[Uczeń] „wykazuje wrażliwość na ochronę własności intelektualnej i wizerunku. (…) Nauczyciele powinni zwracać uwagę uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie dopuszczać do tworzenia plagiatów.” (Muzyka)

„Nauczyciele powinni zwracać uwagę i uwrażliwiać uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie dopuszczać do tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w mediach, prac bez zgody twórcy oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku). Powinni też kształtować postawy właściwie rozumianej tolerancji dla twórczości innych osób, z uwzględnieniem poszanowania godności człowieka oraz postawy odpowiedzialności za treść i formę własnej twórczości plastycznej.”(Plastyka)


1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r.  w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. 2018 poz. 467).





9 stycznia 2019 


Antypiraci czytają i cytują nową Podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedszkoli i szkół podstawowych1


[Szkoła kształci] "umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno komunikacyjnymi, w tym dbałość o poszanowanie praw autorskich i bezpieczne poruszanie się w cyberprzestrzeni." (Preambuła)

[Szkoła realizuje] "przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy. "(Preambuła)

"Ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają coraz większą rolę, zarówno w życiu społecznym, jak i indywidualnym, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów." (Preambuła)

"Szkoła ma również przygotowywać uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci." (Preambuła)

"Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych." (Informatyka)

"Nowością wśród treści celów ogólnych jest rozszerzenie zapisu dotychczasowej podstawy dotyczącego bezpieczeństwa o zagadnienia związane z przestrzeganiem prawa. Respektowanie prywatności informacji, ochrona danych i praw własności intelektualnej obok bezpiecznego poruszania się w cyberprzestrzeni to bardzo ważne aspekty prawidłowego funkcjonowania i rozwoju społecznego ucznia." (Informatyka)

"Przy korzystaniu z gotowych elementów graficznych należy zwracać uwagę na poszanowanie praw dotyczących własności intelektualnej. Na tym etapie nauczyciel ma obowiązek wskazywać bezpieczne miejsca pracy w Internecie i odpowiednie przestrzenie do zapisywania wytworów ucznia." (Informatyka)

"Plastyka jest także ważnym elementem wychowania: stanowi wartościową ofertę wypełnienia wolnego czasu, wspiera integrację społeczną uczniów, wprowadza w zagadnienia wiążące się z ochroną dóbr kultury i własności intelektualnej, traktuje sztukę, jako źródło wzruszeń i nauki, a pracę artystyczną – jako wyraz wiary w siebie i odwagi." (Plastyka)

"Uczeń zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką." (Plastyka)

"Istotne znaczenie w rozwoju ma też wychowanie w poczuciu odpowiedzialności i szacunku dla prac własnych i cudzych, w tym dziedzictwa kulturowego. Może się to przejawiać także w tworzeniu zbioru własnych prac, ich dokumentowaniu i zgodnym z prawem publikowaniu. Nauczyciele powinni zwracać uwagę i uwrażliwiać uczniów na ochronę własności intelektualnej i nie dopuszczać do tworzenia plagiatów oraz publikowania m.in. w mediach prac bez zgody twórcy oraz prac przedstawiających inne osoby bez ich zgody (ochrona wizerunku). Powinni też kształtować postawy właściwie rozumianej tolerancji dla twórczości innych osób z uwzględnieniem poszanowania godności człowieka oraz postawy odpowiedzialności za treść i formę własnej twórczości plastycznej." (Plastyka)

"Szczególne miejsce w procesie edukacyjnym zajmuje rozwijanie umiejętności samodzielnego docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy oraz szacunek dla cudzej własności intelektualnej." (Język polski)

"Wyeksponowanie samokształcenia uczniów jako umiejętności samodzielnego organizowania własnego warsztatu pracy, docierania do informacji, dokonywania ich selekcji, syntezy oraz wartościowania, rzetelnego korzystania ze źródeł wiedzy z poszanowaniem cudzej własności intelektualnej." (Język polski)

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).


18 grudnia 2018


W głosowaniu zdecydowaliście, że hasłem przewodnim III edycji Kwietniowych Antypiratów będzie: 
ANTYPIRACI DBAJĄ O WIZERUNEK
Motywem przewodnim w kwietniu 2019 stanie się  budowanie i ochrona wizerunku w social mediach.



1 grudnia 2018





Kwietniowi Antypiraci w 2019 roku będą mieć nowe logo. Chcemy też, abyście to Wy - Antypiraci zdecydowali, na jakim antypirackim zagadnieniu skupimy się w III edycji naszej akcji. Dlatego wysłaliśmy Wam ankietę.










ZOBACZ POPRZEDNIE EDYCJE 👇








  • Patronom medialnym: Bibliotece w Szkole, portalowi e-pedagogiczna, Stowarzyszeniu Bibliotekarzy Polskich, regionalnej telewizji CW24 oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego serdecznie dziękujmy za wsparcie promocyjne naszej akcji.
  • Uczestnicy przygotowali wiele interesujących przedsięwzięć związanych z książką, własnością intelektualną, etycznym i legalnym korzystaniem z utworów objętych prawami autorskimi oraz zasadami publikowania własnych utworów, zwłaszcza w sieci.
  • Planujemy kontynuować i rozwijać działania Kwietniowych Antypiratów w latach następnych. Zapraszamy do zapoznania się relacjami Uczestników z przeprowadzonych działań.

Kilku koordynatorów zgłosiło potrzebę przygotowania certyfikatu dla szkoły. Jeśli ktoś jeszcze chciałby, abyśmy wystawili taki certyfikat, proszę pisać: kpcenbibliotekapedagogiczna@gmail.com 

Dziękujemy za cierpliwość.




👉Zespół  Szkół Nr 8 we Włocławku
👉Relacja 👉 fotorelacja na stronie szkoły 👉 scenariusz zajęć







👉Zespół Szkolno-Przedszkolny w Borkowie 👉scenariusz zajęć 





👉Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubinie


muzyka:Morskie opowieści podkład dla Moni”, 
autor nieznany, źródło: strona internetowa www.ulub.pl






👉Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Piaseczno 👉scenariusz

👉Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Raciborzu 👉relacja

👉Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych CKU w Przygodzicach👉relacja

👉Miejska Biblioteka Publiczna w Witnicy, filia w Dąbroszynie 👉relacja


👉Biblioteka 3 LO Toruń 👉sprawozdanie







👉Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Chrobrego Kołobrzeg 👉relacja

👉Gimnazjum im. Jana Pawła II w Żarkach

👉Zespół Szkolno - Przedszkolny im. T. Kościuszki w Rększowicach








👉Szkoła Podstawowa w Boguszach

👉 Zespół Szkół Nr 3 im. Legionistów Miasta Pabianic w Pabianicach
👉Co robić razem?- Namysłów

👉Szkoła Podstawowa nr 14 Specjalna w Kielcach
👉konspekt zajęć

👉Zespół Szkół Mechanicznych CKP Nr 2 w Białymstoku

👉RELACJA

👉Zespół Szkół Mechanicznych w Radziejowie👉relacja

👉Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żernicy  👉prezentacja 👉relacja 👉karta pracy

👉Szkoła Podstawowa nr 8 w Chełmie 👉relacja

👉Szkoła Podstawowa nr 53 w Warszawie  👉relacja


 




👉relacja 



👉relacja 



👉Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie 
 

Kwietniowi Antypiraci startują w 2018 roku po raz drugi!

 Wspierają nas patroni medialni i Kwietniowi Antypiraci mają już swoje bazy jak Polska długa i szeroka: od Wejherowa po Szczawnicę i od Zielonej Góry po Zamość.

Także Twoja placówka może już za rok dołączyć do antypirackich działań!


   pobierz nowy plakat dla Antypiratów!

                    pobierz 

Zainicjowana w ubiegłym roku przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku ogólnopolska akcja ma na celu promowanie wśród dzieci i młodzieży postawy respektowania etycznego oraz legalnego korzystania z opublikowanych utworów (książek, filmów, muzyki, grafiki).

Do udziału zapraszamy biblioteki, szkoły, świetlice, organizacje pozarządowe, także inne lokalne instytucje. Te, które do nas dołączyły już teraz możecie zobaczyć tutaj:





W 2018 roku skupialiśmy się na czterech obszarach:  
  • legalnym korzystaniu z utworów,
  • udostępnianiu i ochronie własnej twórczości,
  • udzielaniu przez autorów licencji na wykorzystanie ich utworów,
  • legalnym dzieleniu się treściami na portalach społecznościowych.



Zainspiruj się ....



Jak znaleźć zasoby, które można wykorzystać bez naruszania praw autorskich?




Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli:

                                                           I.     Stosuj zasady dozwolonego użytku osobistego.
                                                           II.    Zapoznaj uczniów z prawem autorskim.
                                                           III.   Ucz dzieci i młodzież poprawnego cytowania.
                                                           IV.   Korzystaj z cudzych dzieł zgodnie z prawem.
                                                          V.    Kopiuj i rozpowszechniaj w celach dydaktycznych.
                                                           VI.  W e-learningu rozpowszechniaj utwory tylko w grupie.
                                                           VII. W podręcznikach zamieszczaj tylko fragmenty.
                                                           VIII.   Korzystaj z pomocy pracowników biblioteki.
                                                           IX.  Muzykę odtwarzaj nieodpłatnie.
                                                           X.   Korzystaj z domeny publicznej.
                            
                                                                źródło: Dekalog prawa autorskiego dla nauczycieli, Ewa Adamska-Pietrzak, Lubomira Wengler, Dyrektor Szkoły, 2016, nr 6, s. 60-61.  



Uczniowski dekalog prawa autorskiego:

                                                        I.     Kopiuj dla własnego użytku.
                                                        II.    Nie przesadzaj z liczbą kopii.
                                                        III.   Nie kupuj gotowych kopii.
                                                        IV.   Dziel się tylko z bliskimi…
                                                        V.      …i z prawdziwymi znajomymi.
                                                        VI.   Nie udostępniaj wszystkim.
                                                        VII.  Cytuj zgodnie z zasadami.
                                                        VIII.   Nie popełniaj plagiatu.
                                                        IX.   Ściągając z internetu, szanuj prawo.
                                                        X.    Korzystaj z domeny publicznej.
       
                                                                       źródło: http://www.oswiata.abc.com.pl





SPRAWOZDANIA 2017






WARSZAWA:

W dniu 21.04 2017 r. w Szkole Podstawowej nr 53 im. Mariusza Zaruskiego w Warszawie odbył się uroczysty apel dla uczniów klas 1 – 3, podczas którego bibliotekarz Ewa Błachnio przedstawiła przygotowaną prze siebie prezentację multimedialną związaną ze Światowym Dniem Książki i Praw Autorskich. Dotyczyła ona historii książki, jej form, roli jaką pełni w społeczeństwie oraz podstawowych praw autorskich. Uczniowie odpowiadali na przygotowany quiz o książce. Uczniowie klas 4- 6 podczas zajęć etyki realizowali temat dotyczący kradzieży intelektualnej.

BRZEZIE:




Zobacz relację


                                                                                             



WŁOCŁAWEK:



   Scenariusz zajęć




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz