Media społecznościowe zadomowiły
się w naszym życiu na dobre. Kochamy Twitter, Facebook, Instagram czy Snapchat
za ich niewątpliwe zalety - stały się w naszych rękach narzędziami nieograniczonej
niemal komunikacji, podtrzymywania znajomości, zawierania przyjaźni. Niestety –
służą też bezmyślnemu obnażaniu się z
życia prywatnego i bezkarnemu podglądaniu. Co więcej - jest to akceptowane
przez większość społeczeństwa, a towarzyszące temu emocje są czasami bardzo skrajne.
W sieci możemy kreować siebie
takimi jakimi jesteśmy, jakimi chcielibyśmy być, albo takimi, jak chcemy, by
widzieli nas inni. Im więcej „lajków”, tym bardziej czujemy się
dowartościowani, bo wreszcie nas ktoś zauważył i docenił. Tu jak na dłoni widać, jak
zmieniają się ludzie, ich system wartości, potrzeby i oczekiwania.
Jakie są konsekwencje takiego przewartościowania, w szczególności w
odniesieniu do -powierzonych naszej pieczy - dzieci i młodzieży?
Próbę odpowiedzi na to pytanie
podejmuje dr Suzana E. Flores w książce „Sfejsowani
: jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi”.
Autorka, psycholog kliniczny, przez
trzy lata przeprowadzała wywiady z użytkownikami Facebooka, badając pozytywne i
negatywne cechy Facebooka i oceniając jego wpływ na życie osób w różnym wieku. Wskazała problemy najczęściej spotykane na
Facebooku. Nie brakowało również tych kontrowersyjnych, takich jak poczucie
własnej wartości, prywatność, presja rówieśników, manipulacja emocjonalna i
prześladowanie.
Publikacja dr Flores daje czytelnikowi
nie tylko praktyczne wskazówki, jak rozpoznać i uniknąć niezdrowych zachowań,
ale także sugestie dotyczące budowania właściwych interakcji na Facebooku w przyszłości. W książce znajdziemy także opisy „typowych”
toksycznych fejsbukowiczów, poczynając od stalkera, flirciarza, poprzez cierpiętnika
aż do manipulatora oraz wskazówki, jak przed nimi się bronić, aby nie dać się uwikłać w
niezdrowe relacje.
Świat wirtualny jest wielkim dobrodziejstwem naszych czasów,
ale grono przyjaciół, znajomych, rodziny to wartości uniwersalne. Oderwijmy się
choć na chwilę od swoich iphonów, smartfonów i tabletów. Zafundujmy sobie
dostęp do uczuć i emocji, jakie towarzyszą nam przy zwykłej rozmowie „face to
face”. Kochajmy siebie takimi, jakimi
jesteśmy. Dzięki temu świat będzie różnorodny, a przez to piękniejszy. Social media
same w sobie nie są ani złe ani dobre, to od ludzi zależy, jak będą z nich
korzystać. Warto więc czasami wylogować się.
Książkę można wypożyczyć korzystając z 👉naszego katalogu
✉wypozyczalnia@cen.info.pl
☎54 231 33 42 wew. 31
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz