środa, 9 września 2020

Internet to tylko czubek góry lodowej?

Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży podczas korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych oraz zainspirowanie młodego pokolenia do twórczego i odpowiedzialnego używania narzędzi cyfrowych jest ważnym celem współczesnej edukacji. Nauczycielom zależy na rozwijaniu kompetencji i umiejętności cyfrowych uczniów, przy jednoczesnym poszanowaniu praw i godności użytkowników internetu.

Dlatego dzisiaj polecamy publikację dostępną online: Edukacja– relacja – zabawa. Wieloaspektowość internetu w wymiarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, pracę pod redakcją naukową Agnieszki Wrońskiej, Rafała Lew-Starowicza i  Anny Rywczyńskiej. Warto tu zapoznać się chociażby z tekstem Janice Richardson Od bezpieczeństwa w internecie do obywatelstwa cyfrowego – praktyki i perspektywy. 

Internet jest dziś miejscem, w którym około połowa ludności świata spędza średnio niemal dwie godziny dziennie, podaje autorka. Samo reagowanie na konkretne wyzwania związane z globalną siecią to syzyfowa praca, bo sieć zmienia się bardzo szybko. A przecież Internet, w czasach, gdy do głosu dochodzi już sztuczna inteligencja, to tylko czubek góry lodowej,  przecież pojęcie bezpieczny Internet w ciągu ostatnich 20 lat zmieniło swoje znaczenie i zasięg.  Współczesne dzieci powinny nauczyć się kształtować środowisko cyfrowe, zamiast poddawać się kształtowaniu przez technologie.

Nauczycielom w Europie zależy na edukacji, która umożliwia dzieciom osiąganie ich pełnego potencjału jako obywateli, a tym samym przyczynia się do ich dobrostanu i zrównoważonego rozwoju otoczenia, w którym żyją. Potrzebne są zmiany systemów edukacji w taki sposób, by dzieci mogły stać się aktywnymi i odpowiedzialnymi obywatelami.

"W ostatnich dwóch latach – pisze autorka -  Rada Europy powołała grupę roboczą do spraw obywatelstwa cyfrowego, której zadaniem jest wpisanie kompetencji w zakresie kultury demokratycznej w ramy edukacyjne. Może to, dzięki interdyscyplinarnemu podejściu w krajowych programach nauczania w szkołach, pomóc w kształceniu młodych ludzi, aby stali się oni kompetentnymi, odpowiedzialnymi obywatelami zarówno w internecie, jak i poza nim."

Na koniec jeszcze jeden cytat z artykułu J. Richardson, tym razem graficzny:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz