czwartek, 23 lutego 2023

Błąd - wspólnik czy wróg?

Czym jest błąd? Synonimem porażki czy może rezultatem podejmowanego trudu i nakładu pracy? Zagadnieniem błędu w procesie edukacji zajęła się Marcelina Metera, autorka artykułu Błąd: nieoczywisty sojusznik, który ukazał się na łamach miesięcznika Wychowawca 2/2023.

Autorka artykułu kreśli motyw błędu, jako pozornie negatywnego zjawiska, a jednak nieodzownej części składowej procesu uczenia się. Wskazuje, że winniśmy traktować go, jako efekt podejmowanych prób i starań, nie zaś w kategorii największego nieszczęścia przekreślającego sukces szkolny dziecka.

Marcelina Matera wytyka obecny trend szkolnej „testozy” i „ocenozy”, gdzie popełnianie błędu jawi się jako słabość, a niekiedy nawet ograniczenie czy wręcz przejaw głupoty. Błąd nie jest wrogiem ucznia, traktujmy go jako element dążenia do osiągnięcia celu. Istotę znaczenia błędu w procesie edukacji oddaje niezwykle trafna ale i zabawna anegdota z życia wielkiego wynalazcy, Thomasa Edisona. Jaka? Zapraszamy do naszej biblioteki po wydanie Wychowawcy 2/2023, a przekonacie się sami J 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz