Czym jest błąd?
Synonimem porażki czy może rezultatem podejmowanego trudu i nakładu pracy? Zagadnieniem
błędu w procesie edukacji zajęła się Marcelina Metera, autorka artykułu Błąd: nieoczywisty sojusznik, który
ukazał się na łamach miesięcznika Wychowawca 2/2023.
Autorka artykułu kreśli motyw błędu, jako pozornie negatywnego zjawiska, a jednak
nieodzownej części składowej procesu uczenia się. Wskazuje, że winniśmy
traktować go, jako efekt podejmowanych prób i starań, nie zaś w kategorii największego
nieszczęścia przekreślającego sukces szkolny dziecka.
Marcelina Matera wytyka obecny trend szkolnej „testozy” i „ocenozy”, gdzie popełnianie błędu jawi się jako słabość, a niekiedy nawet ograniczenie czy wręcz przejaw głupoty. Błąd nie jest wrogiem ucznia, traktujmy go jako element dążenia do osiągnięcia celu. Istotę znaczenia błędu w procesie edukacji oddaje niezwykle trafna ale i zabawna anegdota z życia wielkiego wynalazcy, Thomasa Edisona. Jaka? Zapraszamy do naszej biblioteki po wydanie Wychowawcy 2/2023, a przekonacie się sami J
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz