W związku z dzisiejszym świętem sięgnijmy do udostępnionej "na Ibuku" pracy zbiorowej wydanej w 2022 przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Zjawiska propagandy i manipulacji w prasie, telewizji, radiu i Internecie.
W jednym z zamieszczonych tu artykułów Klaudia Stępień-Kowalik
omawia Rolę dziennikarstwa w kształtowaniu newsów oraz kreowaniu obrazu Covid-19
w środkach masowego przekazu na wybranych przykładach.
Przymomnijmy to sobie - w czasach pandemii wydarzenia kulturalne, sportowe oraz
muzyczne przeniosły się do sieci. Wzrosło zapotrzebowanie na najnowsze i najważniejsze wiadomości. Jednym
z regulatorów funkcjonowania społeczeństw podczas pandemii była „czwarta władza”,
czyli właśnie środki masowego przekazu.
Ludzie dużo czasu spędzali w sieci. Bardzo często zdawali się ufać niesprawdzonym informacjom stanowiącym świadectwo nierzetelnego dziennikarstwa reprezentowanego przez przedstawicieli branży medialnej oraz przez osoby samodzielnie tworzące treści zamieszczane w mediach. Przedstawiciele mediów musieli się mierzyć z wieloma wyzwaniami. Zdalne formy komunikacji spowodowały większą dostępność informacji dla odbiorców. Powszechny i bezpłatny dostęp do wiadomości spowodował rozpraszane faktów i prezentowanych wniosków.
Selektywny dobór informacji
wywoływał zaś w odbiorcach mieszane uczucia. Manipulacja i zniekształcanie
faktów doprowadziły do wzrostu popularności teorii spiskowych i fake newsów, a
tym samym spadku zaufania odbiorców do treści publikowanych w sieci. Popularnym
i bardzo negatywnym zjawiskiem stała się tabloizacja nagłówków artykułów,
której celem jest przede wszystkim zwiększenie „klikalności” i wpływów z reklam,
a nie rzetelne informowanie odbiorców.
Podstawa dzisiejszego
konstruktywnego dziennikarstwa to poszukiwanie informacji, ich selekcjonowanie
i przekazywanie odbiorcom w sposób zapewniający ochronę przed napływem fałszywych
informacji, stwierdza w podsumowaniu autorka.
źródło obrazka: https://www.saferinternet.pl/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz