Kiedy byłam małą
dziewczynką rodzice często czytali mi bajki na dobranoc, chodzili ze mną do
biblioteki czy księgarni. Jaką radość sprawiało mi wybranie nowej książeczki,
którą od razu otwierałam i przeglądałam J
Dzięki czytaniu odkrywałam nowe światy i zagadnienia, rozwijałam słownictwo,
ćwiczyłam mózg. A co najważniejsze uczyłam się rozumieć, zapamiętywać i
interpretować czytany tekst.
Obecnie proces
czytelniczy młodego pokolenia kuleje. Prawda ta wynika z faktu, iż czytanie, a
zwłaszcza rozumienie, zapamiętywanie i interpretacja utworu, sprawia młodym ludziom
problemy. Uczniowie po przeczytaniu, często nie zapamiętują najważniejszych
faktów. Na lekcjach języka polskiego nauczyciele gimnastykują się, wprowadzając
coraz to nowe metody, techniki i formy pracy, aby młodzież lepiej rozumiała
omawiane utwory.
Ciekawą technikę
sketchnotingu, czyli wizualnego zapisu myśli, a mówiąc prościej notatek
rysunkowych, opisano w artykule Sketchnoting,
który odnaleźć możemy w najnowszym wydaniu dwumiesięcznika Polonistyka 1/2023. Autorki
artykułu, piszące pod pseudonimem Edukreatywne, pokazują, że sketchnoting może przyczynić
się do lepszego rozumienia czytanego tekstu. Wizualizacja treści utworu pozwoli
na lepsze jego zapamiętanie. Jak zatem wprowadzić tę technikę podczas omawiania
lektur szkolnych? Edukreatywne proponują stworzenie, np. notatek wizualnych świata
przedstawionego utworu, które stanowić będzie doskonały wstęp do dalszej
analizy kolejnych lektur. Ważne, aby uczniowie sami tworzyli takie notatki oraz
gromadzili je w zeszytach lekturowych. Owy zeszyt stanowić będzie owoc
całorocznej pracy z tekstami literackimi.
Aby dowiedzieć się więcej o tej innowacji edukacyjnej zapraszamy do naszej biblioteki po najnowszy numer Polonistyki 1/2023 J
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz