czwartek, 2 marca 2023

Sketchnoting - a co to?

Kiedy byłam małą dziewczynką rodzice często czytali mi bajki na dobranoc, chodzili ze mną do biblioteki czy księgarni. Jaką radość sprawiało mi wybranie nowej książeczki, którą od razu otwierałam i przeglądałam J Dzięki czytaniu odkrywałam nowe światy i zagadnienia, rozwijałam słownictwo, ćwiczyłam mózg. A co najważniejsze uczyłam się rozumieć, zapamiętywać i interpretować czytany tekst.

Obecnie proces czytelniczy młodego pokolenia kuleje. Prawda ta wynika z faktu, iż czytanie, a zwłaszcza rozumienie, zapamiętywanie i interpretacja utworu, sprawia młodym ludziom problemy. Uczniowie po przeczytaniu, często nie zapamiętują najważniejszych faktów. Na lekcjach języka polskiego nauczyciele gimnastykują się, wprowadzając coraz to nowe metody, techniki i formy pracy, aby młodzież lepiej rozumiała omawiane utwory.

Ciekawą technikę sketchnotingu, czyli wizualnego zapisu myśli, a mówiąc prościej notatek rysunkowych, opisano w artykule Sketchnoting, który odnaleźć możemy w najnowszym wydaniu dwumiesięcznika Polonistyka 1/2023. Autorki artykułu, piszące pod pseudonimem Edukreatywne, pokazują, że sketchnoting może przyczynić się do lepszego rozumienia czytanego tekstu. Wizualizacja treści utworu pozwoli na lepsze jego zapamiętanie. Jak zatem wprowadzić tę technikę podczas omawiania lektur szkolnych? Edukreatywne proponują stworzenie, np. notatek wizualnych świata przedstawionego utworu, które stanowić będzie doskonały wstęp do dalszej analizy kolejnych lektur. Ważne, aby uczniowie sami tworzyli takie notatki oraz gromadzili je w zeszytach lekturowych. Owy zeszyt stanowić będzie owoc całorocznej pracy z tekstami literackimi.

Aby dowiedzieć się więcej o tej innowacji edukacyjnej zapraszamy do naszej biblioteki po najnowszy numer Polonistyki 1/2023 J

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz