Któż z nas nie
lubił słuchać ciekawych opowieści rodziców i dziadków, w szczególności tych
dotyczących interesujących ludzi, wydarzeń lub pasjonujących przygód? Czyż tak
przedstawione fakty nie stają się bardziej interesujące i lepiej zapadają nam w
pamięć? Badania wskazują, że dokładnie tak. Dlatego, by urozmaicić i wzbogacić
swój warsztat oraz (przede wszystkim!) by przyciągnąć uwagę ucznia, potencjalnego
przyszłego czytelnika, sięgnijmy po metodę storytelling już dziś!
Jej zasady i nieprzecenione
zalety prezentuje Małgorzata Pomianowska w artykule Storytelling w edukacji na łamach kwietniowego wydania miesięcznika
Dyrektor Szkoły 4/2023. Tworzenie historii i opowiadań
towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, dlatego jako naturalna metoda
przekazu, pobudza wyobraźnię, rozwija pamięć i koncentrację, pozytywnie oddziałuje
na relacje społeczne, kreatywność i bogactwo językowe. Dzięki niej uczeń ma
możliwość samodzielnego kreowania bohatera, dialogów, sytuacji, biegu wydarzeń
i tworzenia anegdot. Aktywność ucznia jest tu nie do przecenienia! Różnego
rodzaju historie, opowieści czy bajki mogą stać się doskonałym przyczynkiem do
częstszego obcowania z książką. To byłby dopiero sukces!
Nie zapominajmy
o młodzieży… Może zamiast kolejnej sztampowej klasówki ze słówek, dat,
rozdziału, epoki czy lektury, poprosić uczniów o napisanie jej w formie
opowiadania, listu czy też wspomnień? Ależ byłaby niespodzianka! A co nie jest,
hmm boomerskie, czyli nudne i przestarzałe, szybko może stać się mega i cool. A
o to przecież nam, nauczycielom, chodzi. Warto spróbować!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz