poniedziałek, 16 listopada 2020

Matematyczny GEN(iusz)?

Ludzie różnią się między sobą zdolnościami matematycznymi. Badania naukowe, na które powołują się Kathryn Asbury i  Richard Plomin, autorzy książki Geny i edukacja, wykazały, że za dwie trzecie z różnic dotyczących matematycznych uzdolnień odpowiadają geny.

Jak geny wpływają na uczenie się i w jaki sposób DNA wiąże się z nabywaniem doświadczenia i kompetencji? Jak odkrycia naukowców zastosować w praktyce?

Zgadzamy się wszyscy, że edukacja powinna wyposażyć każdego człowieka w narzędzia niezbędne do funkcjonowania w społeczeństwie. W XXI wieku te narzędzia to umiejętność czytania, pisania, liczenia oraz zdolność do radzenia sobie z technologią cyfrową. Są to umiejętności, które na poziomie podstawowym są osiągalne dla prawie każdego członka społeczeństwa, niezależnie od poziomu inteligencji. Wiemy jednak, że nie przez wszystkich są osiągane. Dlaczego? 

Autorzy książki wyjaśniają, że żadne dziecko już w chwili narodzin nie jest białą kartą. Za różnice indywidualne odpowiadają właśnie geny. Dlatego autorzy postulują, aby system kształcenia uwzględniał czynniki genetyczne.

Z drugiej strony ta sama wiedza naukowa podpowiada, że geny działają ogólnie, a środowisko specjalistycznie. Jak wychowanie oddziałuje na zdolności matematyczne? Do każdej genetycznie uwarunkowanej zdolności odnoszą się odmienne wpływy środowiskowe. Specjalistyczne efekty środowiska są dokładnie tym, co mogą zaproponować starannie dobrane zajęcia w klasie. Dziecko, które nie uczy się w oparciu o standardowe narzędzia, wymaga podejścia niestandardowego również na poziomie systemowym. Umiejętność dostrzeżenia i wydobycia indywidualnego potencjału każdego człowieka przyniesie korzyści całemu społeczeństwu.

Książka dostępna 24/7 w Wirtualnej Czytelni Ibuk Libra. Kody PIN do czytelni możecie pobrać w naszej wypożyczalni 👫osobiście 👉 w godzinach pracy biblioteki📧mailowo: wypozyczalnia@cen.info.pl,📞telefonicznie: 54 231 33 42 wew. 31. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz