poniedziałek, 25 stycznia 2021

Styczniowy przegląd prasy

Przegląd dostępnych online czasopism pedagogicznych zacznijmy od Kujawsko-Pomorskiego Przeglądu Oświatowego UczMy (1/2021) z tytułem przewodnim Relacje są ważne.

Na temat dystansu w relacjach szkolnych podczas pierwszych chwil pandemii możemy przeczytać w artykule dra Kazimierza Mikulskiego i Joanny Mikołajczyk. Artykuł jest omówieniem wyników badań Kompetencje cyfrowe w edukacji w kontekście proksemiki, które wskazują czynniki sprzyjające procesowi budowania dobrych relacji w edukacji.

Do listy lektur warto dopisać dwa omawiane w UczMy tytuły. Dorota Łańcucka z włocławskiego KPCEN zachęca do przejrzenia opracowania Budowanie relacji. Materiały do pracy zdalnej z uczennicami i uczniami. Publikacja jest dostępna online 👉 TUTAJ. Tomasz Pawłowski, student UKW w Bydgoszczy, omawia Świat Zofii Josepha Gaardnera. Książkę możecie wypożyczyć z naszych zbiorów  👉 TUTAJ

Listę nowych metod nauczania wzbogaca omówienie metody webquest zbudowanej w oparciu o metodę projektu. Barbara Iwanowska (KPCEN Toruń ) Lidia Rebain (SP 7 w Toruniu) piszą o niej w artykule WebQuest-od teorii do praktyki.

Jest już nowy, poświęcony innowacjom pedagogicznym, numer Refleksji (1/2021), a w nim wywiad z nauczycielem anglistą Karolem Pietrzykiem. 

Szczeciński  pedagog przekonuje, że we współczesnej szkole nauczyciel jest moderatorem wiedzy uczniów. Nie jest tak naprawdę w stanie do niczego ich przekonać, ale może skłonić do refleksji, poszukiwania, weryfikowania źródeł wiedzy i budowania własnego światopoglądu. Refleksje praktyka, z którymi warto się zapoznać.

Warto zajrzeć do Refleksji, jeśli szukacie inspiracji dla swoich innowacyjnych poczynań. Autorzy omawiają pożytki z oceniania kształtującego, kształcenie wyprzedzające i pedagogikę planu daltońskiego. Innowacje można oprzeć na wywodzących się z filozofii metodach kształtujących kompetencje przyszłości: Lego Logos (LL) lub metodzie Dociekań Filozoficznych (LL). 

Z filozofii ciągłego doskonalenia wynika także potrzeba wzięcia pod uwagę najnowszych badań z zakresu psychologii zarządzania. Nowoczesny model zarządzania oparty jest o koncepcję „zarządzania turkusowego”. Czy turkusowa szkoła ma przyszłość? Tego dotyczy artykuł Anny Geniusz-Ciebień. Cały zachodniopomorski dwumiesięcznik oświatowy dostępny jest 👉 TUTAJ

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz