W artykule Wpływ szkoły na sukces życiowy Andrzeja
Pieńkowskiego, który odnaleźć możemy w listopadowym numerze miesięcznika
Dyrektor szkoły 11/2022, poruszony został interesujący temat wpływu szkoły na
nasze życie. W jaki sposób i czy w ogóle szkoła oddziałuje na sukces życiowy
młodych Polaków?
Na to pytanie w
swoim artykule poszukuje odpowiedzi Andrzej Pieńkowski, specjalista w
dziedzinie mediów cyfrowych oraz technologii w edukacji.
Autor zwraca
uwagę, że jeśli jednym z zadań szkoły jest przysposobienie absolwenta do późniejszego
podjęcia pracy, to wpływ szkoły można opiniować na podstawie tego, czy rzeczywiście tę pracę podjął. Niestety nie jest tak różowo, jak mogłoby się
wydawać… o czym świadczyć może znaczne bezrobocie w naszym kraju. Wynika to z
faktu, że absolwent kończąc edukację nie zdobywa podstawowych kompetencji przydatnych
w przyszłej pracy zawodowej. Brakuje
wystarczającej ilości zajęć praktycznych, które pomogłyby młodemu człowiekowi w
karierze zawodowej. Uczeń nie jest ukierunkowany co do dalszej drogi zawodowej.
Nikt nie pokazał mu też jak wygląda życie poza murami szkoły.
Autor zauważa
również, iż uczniowie, którym nie wiedzie się w szkole, nie wierzą we własne
siły i możliwość znalezienia wymarzonej pracy. Wpływ na rozwój kariery ma także stopień zamożności ucznia. Absolwenci pochodzący z rodzin o niskim statusie
majątkowym w późniejszym czasie dokonują nietrafionych wyborów zawodowych, tj.
wybierają pracę „jaka popadnie” i za niskie wynagrodzenie.
Jak zatem
przygotować młodych ludzi na lepszą przyszłość po opuszczeniu szkolnych murów? Autor
trafnie podpowiada, że należy przede wszystkim wykształcić w nich nawyki
ciągłego uczenia się i doskonalenia, samodzielności, przedsiębiorczości, wiary
w siebie oraz drugiego człowieka. W szkołach niezbędne jest zatem doradztwo
zawodowe ukierunkowane na potrzeby uczniów oraz współczesnego rynku pracy.
Zapraszamy do lektury artykułu :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz