Piątą dobę trwa walka z pożarem w Biebrzańskim Parku Narodowym, płoną tereny dawnej elektrowni atomowej w Czarnobylu. Porozmawiajmy z naszymi dziećmi i uczniami o wartości przyrody i natury, od których jesteśmy teraz tak daleko, roli ekosystemów i ekologii w naszym życiu oraz potrzebie ich ochrony.
Katastrofa nad Biebrzą, widoczna nawet ze zdjęć satelitarnych, powoduje niszczenie terenów podmokłych. Po co nam bagna i torfowiska?"Mokradła chronią zasoby wody, a ich niszczenie nasila negatywne skutki ocieplenia klimatu w skali lokalnej i globalnej oraz zaburza naturalny obieg wody w przyrodzie. Obszary podmokłe podtrzymują lokalne krążenie wody i są naturalnymi formami jej retencji. Funkcjonują jak klimatyzatory: w czasie suszy są jedynymi miejscami posiadającymi wodę i umożliwiającymi jej parowanie, a w efekcie krążenie w lądowych ekosystemach i powrót w postaci deszczu czy rosy. Parowanie sprawia też, że lokalnie robi się chłodniej, ponieważ proces ten pochłania ciepło z otoczenia. Jeżeli zaczynamy osuszać torfowiska, pola i łąki wysychają szybciej, zaczyna też brakować wody w rzekach i jeziorach. Zjawisko to można już zauważyć w wielu regionach Polski."
(Dorota Łańcucka, KPCEN we Włocławku, 👉Czytaj całość)
Czy zadaliście młodym ludziom pytanie, co robią ze zużytymi maseczkami i jednorazowymi rękawiczkami chroniącymi nas przed koronawirusem? Czas pozostania w domu to też czas na zmianę nawyków:
(dr LenaTkaczyk, KPCEN we Włocławku, 👉Czytaj całość)
Z najmłodszymi w ramach ekoedukacji możemy obejrzeć teatrzyk Kamishibai, a w nim 👉przygody Pingwina Pingo
zdjęcie: Dariusz Kowalczyk, źródło: Wikimedia Commons
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz