Informacji o Autorce wraz z fotogalerią szukajcie na stronie culture.pl
poniedziałek, 30 sierpnia 2021
Już w sobotę wszyscy czytamy razem
czwartek, 26 sierpnia 2021
Wrześniowe UczMy poleca się do czytania
Najnowszy, wrześniowo-październikowy numer 👉 UczMy poświęcony
jest uczeniu się na błędach. Czasami trudno przyznać się do błędu, o popełnionych
błędach nierzadko zapominamy, życiowe pomyłki najchętniej wypieramy ze świadomości.
A przecież błędy i trudności mogą być tym, co nas kształtuje i czyni
silniejszymi. Przypomina o tym dr Dominika Wojtasińska, przywołując ludową
mądrość: „Człowiek uczy się na własnych błędach. Mądry uczy się na cudzych.
Głupiec popełnia ciągle te same, licząc na inne rezultaty.”
Świadomość wartości błędu i pomyłki w świecie edukacji wzrasta.
Nauczyciele piszą o różnego rodzaju błędach, które stają się szansą na rozwój: przy
rozwiazywaniu zadań z chemii, o czym pisze Konrad Trokowski, ucząc się języków
obcych napotykamy na trudności wynikające z interferencji, a w kodowanie i
programowanie popełnianie błędów wpisane jest z założenia. Wiesława Tomasik porusza
problem błędów związanych z przekraczaniem etykiety towarzyskiej, czyli gafach.
Ważnym głosem w dyskusji są spostrzeżenia Sławomira Żebrowskiego na temat błędów,
które popełniliśmy zarządzając pracą i nauką zdalną.
Numer otwiera artykuł Jarosława Przybyła z Urzędu
Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego dotyczący postawionych przed
edukacją zadań wynikających ze Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego
do 2030 roku. Pisałam o tym w poprzednim poście: podniesienie wyników egzaminu
maturalnego i egzaminu ósmoklasisty jest w tym roku priorytetem.
poniedziałek, 23 sierpnia 2021
Nadchodzi wrzesień
Zbliża się nowy rok szkolny 2021/2022. Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa wyznaczył już Minister Edukacji i Nauki:
1.
Wspomaganie przez
szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć
edukacyjnych wychowanie do życia
w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
2. Wychowanie do
wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności,
zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
3. Działanie na rzecz
szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo
cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz
poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych. Szersze
i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych.
4.
Podnoszenie jakości
edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne
wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego,
szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu
zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły
oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z
narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących
technologie informacyjno-komunikacyjne.
5.
Wdrażanie
Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w
edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
6.
Wzmocnienie
edukacji ekologicznej w szkołach. Rozwijanie postawy odpowiedzialności za
środowisko naturalne.
Priorytety
na ten rok wyznaczył także Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty: wzmocnienie procesu nauczania i uczenia się
języka polskiego, matematyki i języków obcych w celu poprawy wyników egzaminu zewnętrznego.
Te ostatnie wynikają ze Strategii
rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia
Przyspieszenia 2030+, gdzie jako pierwsze z wyzwań rozwojowych zidentyfikowano poprawę poziomu rozwoju społecznego
mieszkańców naszego województwa.
Niski poziom rozwoju
społecznego przejawia się niższym poziomem: wykształcenia (zarówno w aspekcie
udziału osób z wyższym wykształceniem, jak i jakości kształcenia w szkołach na
terenie województwa), kwalifikacji zawodowych, aktywności społecznej,
przedsiębiorczości mieszkańców.
Dlatego jako jeden z
głównych celów rozwoju województwa Strategia wyznacza skuteczną edukację i
przypisuje jej jako cele operacyjne:
- Podniesienie jakości kształcenia i wychowania
- Edukacja dla gospodarki opartej na wiedzy i nowoczesnych technologiach
- Kształtowanie środowiska edukacyjnego
- Rozwój szkolnictwa wyższego
poniedziałek, 16 sierpnia 2021
Co czytać w wakacje?
poniedziałek, 2 sierpnia 2021
Hej chłopcy, bagnet na broń!
Henryk Humięcki, pseudonim Olbrzymek poległ 27. dnia powstania w wieku 23 lat. To krótka biografia po młodym, heroicznym życiu. Podczas okupacji działał w Szarych Szeregach, skąd został przeniesiony do oddziału „Agat”, późniejszy batalion „Parasol”. Jako żołnierz tego batalionu uczestniczył w pamiętnym zamachu na Kutscherę, w czasie którego został ranny, a później wraz z innymi uczestnikami akcji otrzymał Krzyż Walecznych. Zginął podczas obrony pałacu Krasińskich na Starym Mieście. Spoczywa w kwaterach żołnierzy i sanitariuszek batalionu „Parasol” na Wojskowych Powązkach w Warszawie.
Tadeusz Fopp w chwili wybuchu powstania miał zaledwie 21 lat, a do Warszawy przeniósł się z Włocławka dwa lata wcześniej, bo tu groziło mu aresztowanie przez Gestapo. 1 sierpnia 1944 roku w stopniu starszego strzelca podchorążego służył jako zastępca dowódcy drużyny w plutonie szturmowym 1. kompanii Zgrupowania „Radosław” batalionu „Parasol”. Jego powstańczy szlak bojowy rozpoczął się na Woli i prowadził przez Stare Miasto. Kanałami przedostał się na Śródmieście, a następnie Górny Czerniaków i Mokotów. Brał udział m.in. w walkach o cmentarz kalwiński i ewangelicki, pałac Krasińskich i utrzymanie pozycji na ul. Ludnej. 1 września przeżył zawalenie się pałacu Krasińskich. Zasłynął jako ten, który jako ostatni wycofywał się z pola walki i pomagał rannym towarzyszom. 20 września Fopp przepłynął wpław Wisłę, docierając w ten sposób do żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego. W październiku wstąpił do LWP. Przeżył jeszcze niemal 40 lat, zmarł jako pułkownik LWP i tak jak Henryk Humięcki został pochowany na warszawskich Wojskowych Powązkach.zdjęcie: Powstańcy ze zdobyczną bronią po zdobyciu Komendy Policji na Krakowskim Przedmieściu. ul. Czackiego, róg Świętokrzyskiej. 23 sierpnia 1944. Autor: Joachim Jachymczak. Kadr z pokolorowanego filmu "Powstanie Warszawskie". Materiały Muzeum Powstania Warszawskiego, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons.
poniedziałek, 26 lipca 2021
Co czytać w wakacje?
poniedziałek, 19 lipca 2021
„Pola Negri. Podróż do gwiazd” w zbiorach Biblioteki Pedagogicznej we Włocławku
Nasze zbiory wzbogaciły się o kolejną publikację
poświęconą jedynej polskiej aktorce, której gwiazda rozbłysła na niebie Hollywood – Poli
Negri. Pola na przestrzeni lat wyróżniała się spośród aktorek dzięki swojej
stylizacji Femme Fatale i zdolności do urzekania publiczności. Osiągnęła sukces wbrew wszelkim
przeciwnościom - stała się ikoną filmu niemego.
Komiks autorstwa Macieja
Jasińskiego i Jacka Michalskiego poświęcony został Poli Negri - polskiej
gwieździe filmowej, urodzonej w Lipnie jako Barbara Apolonia Chałupiec (
nazwisko rodowe Chalupec). Mit Poli Negri rozpalał wyobraźnię, a jej nazwisko
elektryzowało kinomanów na całym świecie. Wystąpiła w około 70 filmach:
polskich, niemieckich, amerykańskich, francuskim, angielskim i rosyjskim. Na
ekranie z jednakową swobodą wcielała się w role arystokratek i wieśniaczek,
uwodzicielskich wampów i kobiet z marginesu, egzotycznych piękności,
intrygujących cudzoziemek, śpiewaczek i tancerek. „Polska królowa Hollywood” o
magnetycznym uroku, wybitnie utalentowana, niezwykle pracowita, urodziwa i
ambitna, zdobyła szczyty powodzenia, ale nie zapomniała o swoich korzeniach, choć
po wyemigrowaniu nigdy już nie odwiedziła rodzinnego kraju.
W rodzinnym mieście Poli – w
Lipnie - Lipnowskie Towarzystwo Kulturalne
im. Poli Negri organizuje kilkudniowe Przeglądy Twórczości Filmowej, które
gromadzą rzesze miłośników kina z kraju i z zagranicy. Festiwal na stałe wrósł
w kulturalny kalendarz regionu. Oprócz emisji filmów, podczas Festiwalu
prezentowane są spektakle teatralne, wystawy, odbywają się recitale znanych
artystów, a także konkursy dla młodzieży. Lipno odwiedzają gwiazdy polskiego
kina, teatru, eksperci sztuki filmowej i fani talentu Poli Negri.
W tym roku Festiwal „Pola i inni”
planowany jest w dniach 24 -26 września 2021.
czwartek, 15 lipca 2021
Przeżyj to sam - w parku narodowym
Nie zachęcamy, aby wakacje spędzać przed monitorem. Co to, to nie! Mały wyjątek możecie zrobić dla cyklu filmów edukacyjnych Przeżyj to! Polskie parki narodowe przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Dzięki krótkim, około 10-minutowym filmom dostępnym na portalu YouTube 👉TUTAJ zapoznacie się z każdym z istniejących w Polsce parków narodowych.
A następnie - czas na ciekawą wycieczkę wakacyjną i aktywny sposób spędzania wolnego czasu.
poniedziałek, 12 lipca 2021
Co czytać w wakacje?
Co czytać, aby do pracy powrócić z zapałem, kreatywnością i radością? Oryginalną okładką wabi w wirtualnej czytelni Ibuk Libra książka pod trochę intrygującym, a trochę przerażającym tytułem Książka w ręku nauczyciela. Publikacja pod redakcją Anny Janus-Sitarz została wydana w ramach serii Edukacja Nauczycielska Polonisty. Seria Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Książka w ręku polonisty nie musi
być narzędziem opresji. Owszem, może się tak zdarzyć, że wpłynie na postrzeganie lektur w
kategoriach przymusu, ale może też poprowadzić do świata odkryć i przyjemności.
Autorzy kolejnych zamieszczonych tu artykułów szukają przykładów dobrych praktyk, przyglądają się,
jak uczą literatury i o literaturze inni (tzn. w innych krajach). Będą tu oczywiście przykłady fińskie,
brytyjskie, amerykańskie, ale też zostaniemy zaskoczeni (chyba) przykładami ze
szkoły izraelskiej.
Coraz bardziej aktualnym tematem
szkolnej polonistyki staje się nauczanie języka polskiego
cudzoziemców, bo w naszych szkołach coraz więcej jest uczennic i uczniów, którzy
przyjechali z innych krajów. Refleksje dotyczące tego zagadnienia też się w tej
publikacji pojawiają, choć może „pojawiają się” to niewłaściwe określenie, bo zagadnienie
przedstawione jest dogłębnie nie tylko z perspektywy nauczyciela, ale też jego uczniów.
Warto wciąż uczyć się, jak uczyć
literatury. Warto uczyć się od innych – zachęca Autorka.
środa, 7 lipca 2021
Książka doda ci skrzydeł
Przygotowując się do przystąpienia do NPRCz, warto zastanowić się, w jakim celu w ogóle podejmujemy tyle wysiłków, aby zachęcać do czytania. Odpowiedzi i argumentów „ZA” dostarczy publikacja Supermoc książek.Poradnik upowszechniania czytania autorstwa Marii Deskur.
Publikacja objęta patronatem Biblioteki Narodowej powstała z
myślą o profesjonalistach i wolontariuszach angażujących się w najróżniejszy
sposób na rzecz zwiększenia liczby Polaków czytających książki. Stanowi próbę
zebrania w krótkiej i przystępnej formie nieodzownych fundamentów.
Dlaczego czytanie dla przyjemności jest takie ważne? W 2011
roku PISA opublikowała badania „Czytanie dla zmiany”, w których wykazała, że
jeśli uczeń czyta dla przyjemności, to ma to większy wpływ na jego sukces
edukacyjny niż jego pochodzenie socjoekonomiczne. I choć stwierdzenie, że przyszłość
Polski zależy od upowszechnienia czytania, wydaje się nieco na wyrost, to nikt
nie zaprzeczy, że książki mają supermoc. Pamiętajmy o tym,
gdy jako beneficjenci NPRCz będziemy planować
listę tytułów.
Pobierz książkę 👉TUTAJ il.: J.Gniady via Supermoc książek